Jumaat, 7 Oktober 2011

PERJALANAN KE ALEXANDRIA,ISKANDARIAH

hari ini aku dan kwn2 aku 5 orang lagi telah merancang utk bercuti dan mkn angin dkt alexander iskandariah,perjalanan kami menuju ke sana mngmbil msa dlm kurng2 4 jam...sblum kami trun nk ke sana...kami telah bersiap sedia dgn pkaian yg spttnya kami bawa...cuaca dkt sana agak sejuk skli...tmbh2 plak...kami bertolak ke sana dlm pkul  1 pagi..tiupan angin yg bersimpul-simpul mbuatkan aku dan kwn2 yg lain dlm kesjukan...emm...


sebelum bertolak pergi alexander


smsa dlm perjalanan kami...kami telah menaiki sbuah kereta avanza yg telah kami sewa utk semalaman..dan dlm perjalanan kami juga telah ditemani oleh seorng rakan kita...yg sudah biasa dgn menbawa pelancong ke sana..emm...perjalanan kami dlm kul 1 pagi nie...agak bhya jugak la...krn dlm waktu tersebut di ats jalan raya sudah ditutupi dgn kabus2 yg agak2 tebal dan udara sgt sjuk skli..mmg amat ketara lahh..huhu...mnyebbkan kami semua dlm kerisauan dan berpelukkan tubuh sendri..tmbh2 plak...drver yg bawak kereta nie...bwak terlalu laju sgt...dlm kelajuan 160..amacam laju x???lawan x...hehehe...


tempat persinggahan berehat

sejukk!!!..coolll..hehe


suasana sungguh menyejukkan



apabila telah tiba kami di alexander,iskandariah..kami telah singgah smbhyg subuh di masjid al iman rahman,yg berhmpiran dgn pantai sultan farouk..waktu subuh dkt sini dlm kul 4pagi..Alhmdulillah...solat  sudah selesai...berasa lega sikit..kerana yg wajib sudah pon selesai..^_^..telah tiba msa nya utk kami mncari sarapan pagi...tp malang nya...kedai mkn or restran msh lagi blum buka...kmi telah mngubah fikiran utk pergi ke pantai sultan farouk utk mngmbil pengambaran hehehe...orang kata nk buat kenangan ..huhu..

 tempat mula2 aku mngmbil gmbr iaitu di depan pintu msuk sultan faruok


istana sultan faruok


  
pintu msuk istana sultan farouk

pintu msuk ke pntai sultan faruok.

waktu msuk yg dibnrkn di sini adalah kul 7 pg,skrng nie kul 5 pg..sbb utama kami blh msuk dkt dlm kwsn nie..ialah dgn balohh dgn orang arab(berperang mulut dgn tok arab)..hehehe

alhmdulillah  selesai jugak berperang mulut dgn orang arab td.hehe.utk seterus lanjutnya jom ikut  pengmbaran kami..jommm...hehhe

jabatan sultan faruok yg bru dibina..

gmbr  di jabatan istana sultan farouk

                                                    suasana di pantai sultan faruok


gmbr istana sultan faruok dari jauh




dari gambar sbelah kiri istana sultan faruok




 aku,wae,mad


suasana pandangn matahari msa naik,dlm 5.34 a.m

cntiknya..pandangn dari sini ^_^




OK,cukup larh disini dulu..jom kita pergi round2 bndar alexander plak...ermm..pasti mnarik punya...mari nk citer ckit psal bndar alexander,bndar dia sgt2 mnrik dgn keunikkan yg ada...sprti istana2 lama,tempat bersejarah dan lain2 ag...bandar alexander klu di kwsn pendalaman mmg agak kotor..tp berlainan  pula di bndar alexander..amat bersih..apa yg aku sgt kagum dgn bndar alexender ialah...dlm setiap jalan tgh2 bndar ada jalan kereta api,hehe,...yg pelik nya....spttnya kereta kena brek..klu kereta api melintas kan..tp disini berlainan..kereta api kena brek dan kreta sperti biasa melintas ..hehe..pelik kan...

adusssshhh!!! sakit perut la plak...hehe..

semua diantara kami menrunggut kerana  kelaparan...ermm jom kita pergi cari kedai mkn...cari punya larh cari..alhmdulillah...jumpe jugak kedai mkn...nma kedai mkan."RESTORAN AL FALAH" ..mkanan disini ya allah...best sedapp lazat u know..huhuhu....

errrrhhhh..(sedawa sopan santun)hehe.alhmdulillah..kenyang nye..

ok seterusnya kami ingn pergi ke laibery(pustakaan)...waahhh dkt sana....cantik....indahhh..pelbagai2 buku ada dkt sni...ckp jea nk buku apa..msti da punya...hehe...tiket msuk ke dlm hnya 2 genihss(bersamaan duit malysia rm1)..tmpt nya sangt2 luas...ramai orang yg dtg kunjung di sini..pelbagai bngsa kita bleh tgk disini...ermmm...pengaawal disini cukup2 mesra...siap main aku tampar kepala mu,mu tampar kepala aku plak..hehhe..nop royak msra nye diantara kami..huhu...

sampai plak giliran aku nk pergi ke tmpt istana sultan al tib'bi

istana sultan al tib'bi

dinding istana sultan al tib'bi

pintu msuk istana sultan tib'bi



tempat disini mmg mnrik!!..dan tmpt disini jugak...mmg terkenal dgn tmpt jual kulit2 kerang,siput,ank2 patung firaun,barang-barangan perhiasan..dan juga keindahan suasana air pntai ..ya allah..mmg rugi ny sape2 xdtg sini...mmg menarik ..



ok next...dah puas pergi jalan2 tmpt istana...kami pergi ke zoo negara ...mcm2 da dlm nie...emm nk tgk ke jom kita saksikan bersama..hehehe..jeng ..jeng..jeng...hahahahaha..ok jomm.


kulit harimau(skins tiger)


tanduk pe  entah..hehe..ikut ambik jea.huhu


anjing serigala(tgkk jea besar badan tp manja sbnrnya..hehe)

serigala putih

singa betina

lubuk(hok nakal2 2 la)

kambing spesis pe entah.. tgk jea la..hehe

burung unta dewasa

sama jea dgn ats tuu

burung kiwi..ksian dye kan..kekasih da xde..emm

rusa

singa jantan(lion)

burung helang botak lagi hensem

gewe burung helang botak

kuda yg paling seksi sekali

monyet spises hidung besar

ini sang bedal(pak boyo)

sesumpah.... cute kan kan..hehehe

aku bersama lion..yg bernma akbarrr



Amacam..seronok x kwn2 tgk haiwan di zoo negara??hehe...tempat zoo negara ini byk mndapat tumpuan pelancong2 dari luar sana...trutama nya orang2 puteh dan orang kulit hitam...tempat nya luas..suasana nya agak bising sikit kerana ramai pengunjung dtg ke mari...sesiapa yg nk dtg ke sini blh la dtg yea..jgn segan2 jgn malu2...krn malu itu perisai orng beriman..ehh ehh ehh pergi mnyanyi plk..hehe..dtg la yea..krn kemsukkan adlah percuma..jgn lepas peluang keemasan ini yea..wahhh cam xcaye lak..aku yg tlg promote dtg sini lak....xpe lahh...tlg menolong katakan..huhuhu....



ok,sekrang mari larh kita beralih ke tempt lain plak..iaiitu  tempat yg paling bersejarah dalam negara mesir iaitu piramid..huhu..pasti menarik punya..jomm jom...jgn terlepas yea tgk foto cantik ini..huhuhu..apa lagi jomm kita saksikan...















ini saje gambar yang sy bleh tunjukkan kpd anda semua..ermmm...sesiapa yg nk msuk ke dlm kwsn piramid..kena bayar 60 genihsss stiap seorng(bersamaan duit malaysia rm30)..sblum anda semua msuk ke dlm kwsn tersebut..anda akan lihat ramai orang akan menuju kpd anda untuk mendapat anda..anda jgn anggap dri anda popular plak dgn ramai orang mnuju dkt dri anda..bahkan sy ingn bgthu kpd anda..berhati2 larh krn mybe dlm byk2 diantara mereka itu da berniat bnda yg xelok..kdng2 mereka ingn mendptkan anda smta2 utk mnyuruh anda mnaiki kuda mereka sediakan...dan ada kalanya mereka akan charge agak mahal mngikut khndak mereka sndri...xsalah klu anda ingn menaiki kuda yg disediakan oleh mereka itu...tp sblum anda menawarkan dri anda kpd mereka...mintak tlg larh kpd orang yg berpngalaman,supaya tidak berlaku nya sbrang kes lipat duit(peraniayaan)..berhati2 k...kata pepatah "sediakan payung sebelum hujan"..

Maka berakhir lah perjalanan kami...iaitu dgn pulang ke rumah utk sleeping hehehhe...semoga apa yng sy kongsikan pada kali ini dapat mnghiburkn anda sedkit sbyk..skian trima  ksh .....dgn lafaz yg mulia..ASSALAMUALAIKUM...^__^

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...