Selasa, 21 Ogos 2012

SELAMAT HARI RAYE EIDILFITRI MAAF ZAHIR DAN BATIN

                                      BAJU RAYE KAKULA BUATAN MESIR,CAIRO





        MEMBERI KATA2 SEDIKIT SEMPENA SAMBUTAN HARI RAYE EIDILFITRI :)





Assalamualaikum kpd semua teman-teman yang aku kasihi,aku mohon maaf atas kehilangan diriku yang sekian lama,aku bukan tidak mahu update status tetapi aku dihidangkan dengan ilmu di hadapan mata sehingga aku dikenyangkan sehingga tidak sempat untuk menbuka dan update blogger ini,Alhamdulillah sekarang ini aku sudah berada di bumi para anbiya,MESIR,dan aku belajar di UNIVERSITY AL AZHAR KAHERAH,CAIRO, emm teman-teman,aku ingin kongsi cikit tentang beraya di suasana mesir,suasana arab..kebetulan tahun ini aku beraya di bumi arab mesir hehe best k xbest..jom sma-sama kita bacakan ….klu sebelum ini aku beraya dengan family aku,dekat Malaysia,memang seronak lah ,klu setiap kali tibenya musim perayaan,aku lah orang yang paling gembira,sebb nya semua anak beranak balik,abang kakak, semua balik,memang setiap kali raya ,umah aku mesti penuh,xde pom ruangn kosong untuk aku duduk,memang padat,keluarga aku dah la ramai,umah aku,nak kata besar xde lah jugak,sederhana la…tetapi kalau beraya dekat mesir nie,biasa jea,meriah 2 meriah tapi xde lah meriah sangt,orang arab ini,bila time sembhyg raya dia pergi smbhyg raye,lepas 2 balik terus tido,hahh macam 2 lah suasana arab di mesir,(MMG SUNYI SGT3X)kalau macam kita kan raya di Malaysia,lepas sembhyg raya,kita akan berkumpul dulu anak beranak,ambik gambar2x keluarga,jamu2 anak beranak makan rendang ayam,nasi dagang,ketumpat,lemang dan mcam-macam  lagi,kalau kamu semua nak tahu..orng arab ini dia hanya meriah time bulan puasa jea,klu masuk bulan 1 syawal,dia xmeriah dah,camne epp nak cakap,dye mcam biasa la,klu bulan ramdhan ini orang arab suka bersedekah,tapi bila masuk bulan 1 syawal,dia jadi macam xda dah sifat bersedekah 2,kemudian lepas 2,kalau nak cakap pasal rindu dkt umh 2,ada la kan,semua orang ada perasaan 2,aku mmg rindu sangat2 dkt umh,xtahu nak cakap camne,Cuma aku mampu berdoa kpd ALLAH supaya orang yang aku rindu 2 sentiasa sihat waafiat terutama umi aku laa,lagi pom aku tahu..sebab aku xbalik tahun ini kerana nak berjuang mencari ilmu banyak2 dulu,biler dah banyak mnguasai ilmu serta beramal dengn ilmu aku dapat 2 buleh la aku balik,dan sebarkan2 kpd adik beradik aku dan masyarakat di luar sana,walau apa2 pun aku sedang berusaha menghafal al quran 30 juzuk dan beribu2 hadis muslim dan bukhari,tirmizi,ahmad,baihaqi,nasaie, dan lain2 ag,so,alhamdulilah yang pertama dan selamanya,aku nak mintak mf lah kepada semua orng yang mngenali diri ini,sekiranya ada salah silap dalam bicara dan bertutur kata2,ataupun terlontar bhasa2 yang xspttnya aku katakan,aku mohon sejutaan kemaafan ats kesalahan dan kekurangan aku Selma ini,akan ku meprbaikikan balik segala kelemahan dan kekurangan aku dengan tarbiah yang aku lalui semasa di bulan ramadhan yang baru sahaja 3 hari lepas berlalu… dan aku selalu sebut dalam tazkirah subuh dan maghrib di Rumah Negeri Kelantan Mesir,”jadikanlah bulan ramdhan ini adalah pusat latihan untuk kita memperolehi sesuatu kebaikkan,dan cuba untuk bangkit di dalam jiwa ini rasa penuh keimanan dan ketaqwaan kpd ALLAH swt,iman sudah ada dalam diri kita,tetapi kita perlu update selalu dengan muhasabah diri supaya keimanan itu sentiasa kuat dan kukuh,sentiasa meperbaharukan keimanan kita,moga2x ramadhan kali ini menjanjikan kpd kita kemenangan,kemenangan melawan dan mnguasai hawa nafsu,dan moga2 ramdhan kali ini juga menberikan sesuatu kebaikkan yang lebih baik lagi kpd kita daripada tahun sebelum seblumnya ,pastikan diakhir episode ramdhan nanti,kita adalah juara!!!”  J
                    SELAMAT HARI RAYA EIDILFITRI MAAF ZAHIR DAN BATIN J J J



Sabtu, 17 Disember 2011

BILIK KULIAH AKU :)


taddaaaaaaaaaaa....hah ini lah Kuliah Markaz Lughah aku,bilik kuliah ini dipengan oleh UST HASAN,waktu kuliah berlangsung selama 4 jam,bermula pukul 1 - 5 ptg,hehehe...hebatkan UST HASAN,dia boleh mngajar dalam msa 4 jam...klu bilik kuliah-kuliah lain..semua ust ada 2 orang,tapi bilik kuliah aku lain sikit hanya seorang jea ust..tapi UST HASAN orangnya tegas berdisplin dalam mengajar,dia tidak suka time dia mengajar orang belakang tidur ke ,bercakap ke,paling kiri kanan ke,tunduk bawah ke,menulis ke dan sebagainya,satu jea dia pesan,sila berikan perhatian penuh masa dia mengajar dekat depan,dia memang jaga betul-betul lah anak mahasiswa dia,mudah-mudahan kami leh jdi mahasiswa yang berjaya untuk UST HASAN,hehehe


Asalnya aku bukan dari bilik kuliah ini,aku dari bilik kuliah  UST AZIZ DAN USTZAH SAMiHAH,disebabkan aku orang cerdik sikit kot,sebab 2 kena tukar duk bilik kuliah  baru,bilik kuliah yang lebih hebat lagi..hehehehe...6 orang termasuk sekali dengan  aku  kena tukar bilik kuliah UST HASAN..bila masuk bilik kuliah UST HASAN,memang berbeza sangat-sangat dengan bilik UST AZIZ DAN USTAzAH SAMIHAH,seandainya aku masih lagi berada bilik kuliah UST AZIZ DAN USTAZAH SAMIHAH,aku masih lagi diberikan kelonggaran dalam bergurau dan bercakap dengan kawan2 sebelah,tapi bila masuk bilik kuliah UST HASaN, YA ALLAH berbeza la..memang berbeza pon,kesemua 6 orang yang baru masuk dalam bilik kuliah UST HASAN dah kena marah sebab tidak berikan tumpuan masa dia belajar,adoooiii penat la macam ni hari-hari,macam mana la nak faham kalau asyik kena marah jea,kebetulan keesokkan plak kami ada ujian peperiksaan dlm bilik kuliah,ok maka berlangsung la ujian peperiksaan 2,selepas bagi kertas2 soalan semuakan,tidak sampai 2 minit,dia dah punggut kesemua kertas soalan peperiksaan sekali dengan jawapan ,adooii frust rasanya..biasa la style arab kan,kasar sikit,nasib baik la aku sempat jawab setengah...ada sahabat aku ini xsempat langsung nak jawab,sebab asyik termenung soalan jea dari tadi,mungkin tengah fikir jawapan kot,..hehe..dan ada setengah mahasiswa daripada sahabat-sahabat aku juga yang berada dalam bilik UST HASAN,kena rampas kertas soalan peperiksaan ,lepas tu,dia tanda huruf X dekat kertas dia,(kira gagal la 2) menangis sahabat aku ini,bila kertas dia ditanda huruf X,sebabnya dia, tersilap angkat kertas,klu pandang dari arah depan,nampak macam dia nak bagi tiru kpada orang lain,itu la sebabnya UST HASAN datang rampas kertas peperiksaan dia 2, aku cakap la dekat sahabat aku ni,"sabaar2 ,banyak kan bersabar,mungkin ini ujian untuk kita,jangan menangis lagi,mungkin ada hikmah disebaliknya,mungkin ALLAH ingn berikan yang terbaik untuk kamu,dah-dah,aku tak nak tengak ko menangis ag,lap air mata 2"...biarlah masa 2 pun aku juga menangis sekali dengan dia, :)..


Masuk hari ke 3,aku merasa bosan belajar dalam bilik kuliah UST HASAN,tidak faham apa pun yang di ajar selama 3 hari ni,aku mula la rasa serabut,tension untuk belajar,bila masuk waktu masa rehat jea,aku dengan sahabat-sahabat aku 6 orng tadi pun berbincang,nak pindah dekat bilik kuliah asal,tak tahan la dengan bilik kuliah nie,aku rasa tertekan jea,tension tennnsionnn!!!!.huh...


keesokkan pulak,sebelum aku nak pergi ke kuliah,aku menunaikan solat istikorah 2 rakaat dahulu,tiba-tiba,aku jadi berubah hati ...rasa-rasa tak nak tukar bilik kuliah pulak,aku rasa nak try duduk sekali lagi dalam bilik kuliah ini,ehh aku raasa hairan pulak,aku rasa faham teramat2 faham pulak,apa yang diajar oleh UST HASAN,hehe...ajaib kan kan kan...kefahaman aku dr bilik kuliah asal dengan kefahaman bilik kuliah UST HASAN ini,3 kali ganda lagi berbanding dengn bilik kuliah dulu...sungguh  tidak menyangka,ALLAHU AKBAR!!!!


Sekarang aku sudah selesa dengn bilik kuliah UST HASAN,aku sudah mula bangkit dari tidur aku yang sudah lama aku buai dengn mimpi-mimpi indah,dan hampir kesemua soalan UST HASAN tujukan kepada aku,aku boleh jawab,ALHMDULILLAH!!! bilik kuliah yang dulu aku anggap tempat bosan,tempat yang teruk sudah menjadi tempat idaman dalam hati ku dalam menuntut ilmu.MASYA'ALLAH!!


NATIJAHnya wahai sahabat sahabiah,jika kita ingin buat keputusan,jangan tergesa-gesa,fikir dahulu sama ada baik k buruk,jangan fikir untuk kesenangan jea,fikirkan lah bagaimana nak hadapi sesuatu ujian dengan tabah dan sabar,jika ada kemusykilan,tanya orang-orang yang arif,dan sebaik-baik jalan penyelesaian adalah dengan menunaikan solat istikorah 2 rakaat. salam ukhwah fillah untuk sahabat-sahabat aku semua :) salam semanis bicaraku 

CARA UNTUK MENGUASAI BAHASA ARAB



Sesi pertama aku masuk Markaz Lughah Al Azhar,Tasrif ini lah yang aku belajar..wahai sahabat seronok tau dapat belajar  bahasa arab ini..bila kita faham maksud dia,bila kita faham kalimah dia,kita akan merasa sungguh bahagia dan berminat untuk terus belajar bahasa arab lebih mendalami lagi,bahasa arab adalah bahasa Al Quran. YA ALLAH INDAHNYA BAHASA ARAB!!! <3

kenapa ramai di kalangan kita berkata susah untuk mnguasai bahasa arab???
masalah-masalah yang dihadapi oleh orng ramai..

1)sukar la nak faham bahasa arab
2)malas la nak belajar bahasa arab ini,dah la kena hafal pulak 2
3)bahasa arab ini susah la aku nk sebut..

bahasa arab bukan lah sesuatu bahasa yang susah untuk mnguasainya bahkan ia adalah bahasa yang cukup2 mudah untuk kita menguasainya...salah satu nya ia adalah bahasa Al Quran!!

mudah???bagaimana???

Yea,untuk mnguasai bahasa arab adalah sesuatu yang sangat-sangat mudah,ada 3 kaedah iaitu Tumpuan,Faham,Hafal

TUMPUAN
 tumpuan dalam kelas or kuliah adalah penting bagi untuk mnguasai bahasa arab..kerana dengan kita menberikan tumpuan penuh perhatian kepada madah bahasa arab,ini lebih memudahkan kita untuk faham madah bahasa arab..

FAHAM
selepas kita menberikan tumpuan yang penuh perhatian dalam kelas or kuliah..secara tidak langsung kita akan faham,kefahaman ini lah yang akan menbuatkan diri anda merasa ingin mengetahui lebih mendalam lagi bahasa arab.

HAFAL
tujuan kita menghafal sesuatu perkara adalah untuk meperkayakan ilmu2 yang ALLAH kurniakan kpd kita...tidak rugi kalau anda menghafal sesuatu perkara yang dalam bentuk ilmu,bila kita menghafal,ia akan menambahkan ilmu kita,dari 1 perkataan kepada 2 perkataan dan seterusnya,semakin banyak kita menghafal kalimah,semakin meningkat ilmu kita,malah kita boleh kembangkan ia lebih meluas lagi..jika anda mahu,menghafal juga baik untuk otak kita,bila kita menghafal,secara tidak langsung otak kita akan berjalan,ini lah orang kata manfaatkan peluang yang ada..insyllah anda akan berjaya!!!

KATA-KATA DARIPADA SEMANIS BICARAKU;-
wahai sohabat sohabiah semua!!,tidak rugi kita menguasai apa-apa jua bahasa, bahasa melayu,bahasa english,bahasa arab,bahasa uk,bahasa turki,bahasa thailand dan apa-apa sahaja bahasa yang anda pelajari..semua bahasa baik untuk diri kita ...sekiranya anda boleh menguasai banyak bahasa lagi baik dan lagi bagus,dan ia dapat mngembangkan idea yang bernas di kalangan anda,tidak kah anda merasa bangga dengan pencapaian anda??.cuma disini saya ingin lebihkan kepada bahasa arab,kerana bahasa arab merupakan BAHASA AL QURAN dn juga BAHASA SYURGA...

Isnin, 12 Disember 2011

PENTING KE ATAU TIDAK MARKAZ LUGHAH??





wahai sahabat2 yang berada di mesir mau pun yang baru datang di bumi mesir(bumi anbiya)...
aku ingin bertanya berapa2 soalan...
perlu ke or tidak Markaz Lughah sebenarnya untuk diri kita??
adakah dengan kita masuk markazz lughah menyebabkan masa kita terbuang??
adakah dengan kita masuk markaz lughah menyebabkan diri kita merasa rugi dan sebagainya??


kadang2 ramai yang aku dengar daripada mulut sahabat2 aku yg mngatakan masuk markaz lughah ini nk buat apa....lagi pon kitakan dah belajar bahasa2 nie msa di bangku sekolah dulu...dan ada juga setengah orang pelajar yang berkata...klu masuk markaz lughah nie rugi la msa aku duduk sini....asal 4 tahun...tp bila msuk markaz lughah bertambah la tahun aku duk sini....aduuhh....


sahabat...kenapa kita perlu takut untuk msuk markaz lughah???knpa kita berfkiran negetif terhadap bnda yg baik???knpa perlu mnyesal klu msuk dlm markaz lughah...ramai yg diantara kita menpersoalkan soalan ini...knpa epp..emm jom sama2 kita fkirkan...


ok disini sy ada mngumpulkan berapa2 msalah dan persoalan yg sentiasa bermain dlm fkiran pelajar2 al azhar...
1)eh..aku datang mesir nie nak msuk kuliah al azhar bukan datang sini nk mari msuk markaz lughah...
2)alamak knpa perlu ada markaz lughah pulak nie...habis mcm mna pulak dgn sijil tinggi agama malaysia ...xda mkna la aku ambik stam dulu
3)malas la aku nk g markaz lughah.ag pon bnda yg sama jea dia ajar...dgn sekolah aku dulu...
4)ahh daripada aku g msuk markaz lughah lebih baik aku tidur dkt umh....lagi best punya...
5)xbest la cmnie...rugi msa jea pergi markaz lughah...cikgu dkt markaz lughah mngajr bnda yg aku dah thu la..boring la...


sahabat..knpa kita perlu berfkiran negetif dan merendah2 kan markaz lughah...adakah dengn kita tidak msuk markaz lughah mbuatkan dri anda merasa pndai dan hebat???adakah dengn kita tidak msuk markaz lughah juga mbuat dri anda merasa ego dgn kebolehan dri anda dan ilmu anda perolehi sblum nie??


ok..persoalan disini adalah penting k atau tidak markaz untuk dri kita???...
Markaz Lughah amat penting dan berguna untuk diri kita yg bergelar pelajar al azhar lebih2 lagi bergelar sbgai seorng mahasiswa,sebab apa aku kata penting Markaz Lughah untuk dri kita,kerana Markaz Lughah or Pusat Pengajian ini bisa mendidik dan mebina dri kita yang lemah kpd seorng yg hebat dan mantap,drpd tidak tahu  langsung jadi tahu serba serbi,daripada tidak mengetahui mksd makna kalimat dan juga mufradad...kpd mngetahui berjuta2 mkna kalimat dan mufradad..ini lah kelbihan masuk Markaz Lughah...


knpa aku berani mngatakan bnda seperti ini???btul k or tidak apa yg aku perkataan sebentar td???
yea...secara sjujurnya aku mngaku,semua kata2 sy di atas adalah btul dan benar,kerana aku sendri mngalami nya sendri...dulu aku tidak pndai,tidak cerdik dan tidak sbijak sperti insan2 yg lain,dan aku mngaku aku sering diejek oleh sahabat2 aku sendri...malah sahabat aku di kuliah juga sering mngejek dri aku..dgn pelbagai2 kutukan dan celaan kpd dri aku,aku xkisah sbb aku thu diri aku mmg xpndai,xcerdik,xsebijak sperti mereka,dan satu jea aku tanam dlm dri aku iaitu untuk belajr bersungguh2 dan mnguasai semua ilmu di bumi anbiya.insya'allah.sehingga lah aku msuk dlm Markaz Lughah ini..mula2 masuk mmg la xfhm kan...sbb aku xleh nk sesuaikan lagi dri aku dlm markaz lughah..tp bila lama kelamaan Alhmdulilah ilmu aku smkin berkembng daripada 1 kpd 2 dan strusnya.shingga lah aku mampu bercakap dan mnjwb kesemua soalan yg ditujukan oleh cikgu,SUBHANALLAH!!! sblum aku nk jd hebat dlm berckp dan sbgainya..aku terpksa melalui byk rintangn dan ujian drpd nya,satu jea aku nk pesan kpd anda yg sudi mnbaca,,xusah lah kita merasa tkut dlm menghadapi sbarang ujian yg dihadir dlm hidup kita,maka katakan lah ujian yg kita sedang tempuhi skrng nie adalah nikmat dan anugerah drpd ALLAH SWT untuk dri kita kerana dengan ALLAH berikan ujian kpd kita,mbuatkan kita selalu mngingti ALLAH,dan juga melahirkan sifat KESABARAN dlm diri kita.dan ketahui lah sahabat2 ..KESABARAN merupakan salah satu daripada khazanah-khazanah yang akan menbawa kita ke syurga ALLAH SWT..emm ..byknya kata2 ejekkan drpd kawan aku dan cikgu juga sering marahkan aku kerena xdapat mnjawab apa yg disoalkan..truknya aku msa 2...mcm2 aku dapat dgr dripada mulut sahabat dan cikgu aku....."bnda yg mudah ko xleh nk jawab..apa la ko nie..mmg ptt pn kena msuk Markaz Lughah nie"..biar la apa orang nk kata kan...aku tetap aku,aku xleh nk tutup mulut mereka..apa yang aku fkirkan skrng mana mcm nk mnguasai dan mningkat ilmu aku ,bila aku imbas kembali ...aku tringt niat aku yg asal...aku dtg sini nk belajar bersungguh2...jdi aku xkisah la..dpt msuk Markaz Lughah dulu k Kuliah Al Azhar dulu k...sama jea..tp bg aku lbh baik masuk Markaz Lughah dulu drpd msuk Kuliah Al Azhar...klu msuk Kuliah Al Azhar tp tidak fhm apa yg diterang oleh cikgu di hadapan apa gunanya...itu bergunanya Markaz Lughah utk dri kita ....dgn msuk Markaz Lughah kita dpt mperkukuhkan ilmu di dada dan mperkembangkan lbh luas.dan aku akui dri aku ada perubahan selepas msuk Markaz Lughah...dulu ilmu aku cetek skrng smakin bertambh dan berkembng dgn lbh meluas,Alhmdulillah,aku bukan nk bngga dri or riak dgn ilmu yg aku ada tp aku ingn berkongsi ilmu dgn sahabat2 semua...


sahabat,Markaz Lughah bukan lah satu yg mebebankan dan myusahkan diri anda selepas mngikutinya,tetapi ia mberikan seribu mkna dan seribu pencapaian yg cemerlang...Markaz Lughah or lebih dikenali dgn Pusat Pengajian Asas Bhasa Arab ini bisa mbuktikan ramai pelajar2 Al Azhar ini berjaya dan dapat mnguasai ilmu dgn lbh baik...xusahlah merasa ragu2 utk masuk Markaz Lughah..kerana Markaz Lughah merupakan pusat yg terbaik utk pelajar2 mahasiswa seperti kita semua...mudah2 an ilmu yg disebarkan oleh cikgu2 dlm Markaz Lughah ini bisa kita kembang dgn lebih baik lagi dan bila kita tamat pngajian di markaz lughah...insyllah...guna dan amalkan la ilmu ini sebaik mungkin,kembngkanlah ia dan sebarkan lah kpd sahabat2 kita disekeliling kita...mudah2 an dgn kita mnyebarkan ilmu ini...dri kita disanjungi oleh ALLAH SWT..insyllah...semoga kita semua mendapat keberkatan dan keredhaan ALLAH SWT smasa dlm belajar..INSYAALLAH BIIZNILLAHI TAALA!!!

Ahad, 27 November 2011

Wanita Solehah Penghibur Hati








Wanita Solehah Penghibur Hati

Sayyidah Aisyah RA pernah berpesan, "Sebaik-baik wanita adalah yang tidak memandang dan dipandang" Jangan merasa bangga dengan kecantikanmu sehingga kau dikejar jutaan lelaki. Itu bukan kemuliaan. Jika kau berasa bangga, menyamakan dirimu dengan pepasir di pantai, yang boleh dipijak dan dimiliki siapa saja. Muliakanlah dirimu dengan taqwa, setanding mutiara Zabarjad, yang hanya mampu dimiliki penghuni syurga"

WANITA SOLEHAH….

SENANTIASA TENANG JIWANYA
LANTARAN ITU SENTIASA MEMBESARKAN TUHAN DI DALAM SOLAT
DAN SUNNAH RASULULLAH JADI JALAN KEHIDUPANNYA
MENJADI AKHBAR DAN HIBURAN
JANJI-JANJI ALLAH JAMINAN KETENANGAN BUATNYA
SUMBER JIWANYA BEROLEH KEKUATAN
AGAR SABAR MENENTANG MUSIBAH

BERTEGUH MENJUNJUNG HUKUM HAKAM ALLAH

INILAH WANITA SOLEHAH
TIDAK MEMBIARKAN DIRI
MENJADI BUSAR PANAHAN SYAITAN
DIPERALATKAN UNTUK MENGUMPAN KAUM ADAM
MEMANDANGNYA....
MENYEJUKKAN MATA.....

DIRINYA TENTERAM
MEMBIARKAN HIBURAN
KIRANYA IA SEORANG ISTERI
KEPERIBADIAN MENGHIBUR SUAMI

SENTIASA MENGUNTUM SENYUM DI HaDAPAN SUAMI
SANGGUP HIDUP BERDUA MATI BERSAMA
LANTARAN MENGHARAPKAN KEREDHAAN ALLAH SEMATA-MATA
MEMADAI DENGAN APA YANG ADA
TIDAK PERNAH MENUNTUT APA YANG TIADA
MENJADI TULANG BELAKANG PERJUANGAN SUAMI
HINGGA SUAMI MERASAKAN RUMAH ITU SYURGA
MENJADI KEKUATAN JIWA
UNTUK MENEGAKKAN JIHADNYA

NATIJAHNYA,
LAHIRLAH JIWA SAKINAH
BERNAFSUKAN MUTMAI’NAH.

Wanita Solehah,

Kehadiranmu membahgiakan mereka yang mendambakanmu,
Dirimu hanya halal bagi insan yang halal buatmu,
Sesungguhnya engkau bisa melalaikan mereka yang leka dengan nikmat dunia,
Namun tidak bagi mereka yang beriman, yang sentiasa menginagati Tuhannya,
Yakni Allah Yang Maha Agung lagi Maha Berkuasa.

Wanita Solehah,

Hadirmu menjadi penyeri hidup sebuah keluarga bahgia,
Bunga yang terus mewangi di sirami akhlak mulia,
Bunga yang kan terus mekar bersama amalan soleh menjadi muslimah solehah,
Bunga yang bisa menjadi penawar bagi mereka yang sedang berduka di sebalik akhlak muliamu,

Wanita Solehah,

Bagaikan sebutir mutiara,
Berada di dasar lautan,
Tersimpan rapi dilindungi kulit,
Bukan senang nak melihat,
Apa lagi mendapatkannya,
Hanya orang yang bertuah,
Berusaha menyelami dasar lautan dapat memperolehnya,
Harganya mahal sekali…..

Wanita solehah itu aurat dijaga,
Pergaulan dipagari,
Sifat malu pengikat diri,
Seindah hiasan di dunia ini.

Keayuan wanita solehah itu,
tidak terletak pada kecantikan wajahnya ,
Kemanisan wanita solehah ,
tidak terletak pada kemanjaannya,
Daya penarik wanita solehah itu ,
Bukan pada kemanisan bicaranya yang mengoncang iman para muslimin,
Dan bukan pula terletak pada kebijaksanaannya bermain lidah, memujuk rayu ,

Bukan dan tidak sama sekali,
Kepetahan wanita solehah ,
Bukan pada barang kemas atau perihal orang lain,
Tapi pada perjuangannya meningkatkan martabat agama.

Nafsu mengatakan wanita cantik dengan paras rupa yang indah bak permata yang menyeri alam,
Akal mengatakan wanita cantik atas kemajuan dan kekebalannya dalam ilmu serta pandai dari segala aspek ,
Hati menyatakan kecantikan wanita hanya pada akhlaknya,
Itupun seandainya hati itu bersih untuk menilai.

Wahai wanita jangan dibangga dengan kecantikan luaran ,
Kerna satu hari nanti ianya akan lapuk di telan zaman,
Tetapi jaga dan peliharalah kecantikan dalaman ,
Agar diri ini bersih dan sentiasa mendapat Rahmat ilahi,

Wahai wanita jangan berbangga dengan ilmu duniawi yang kau kuasai ,
Kerna ada lagi manusia yang lebih berpegetahuan darimu ,
Wahai wanita jangan pula berdukacita atas kekurangan dirimu,
Kerna ada lagi insan yang lebih malang darimu ,
Wahai wanita solehah jangan dirisau akan jodohmu,
Kerana muslimin yang bijaksana itu tidak akan terpaut pada wanita hanya kerana kecantikannya ,
Bersyukurlah diatas apa yang ada .
Serta berusaha demi keluarga ,bangsa dan agama.
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...