Ahad, 30 Januari 2011

KALUNG YG DIUKIR DGN NAMA ALLAH DAN MUHAMMAD


KENANGAN BERSAMA DGN KAKAK KETIKA HARI RAYA

HUHUHU..kak er rindu la ko kak er....bila la kak er nk blik dr jordan ????rindu la dkt kak er...klu la ada duit skit ...abg ha akan bli tiket g jeguk kak er sbntr kt jordan pon xpo doh...huhuhu....hmmm kak er..abg ha tringn sgt2 mngkut jejak langkah kak er..di negara arab.....abg ha ingn merasa juga bgaimna bila berda di tempat orng lain.....abg ha thu bila brada di negara orng lain...ianya bukan selesa sprti tmpat di malaysia....insyllah bulan 9 nie abg ha plk ingn merasa bgaimana  rasanya bila berda di MADINAH...!!!!
INSYALLAH !!!KAKAK ER TUNGGU ABG HA KT SANA YEA....!!!!BILA ABG HA SMPAI NANTI DKT MADINAH.....ABG HA INGN PRGI BUAT HAJI SKLI DGN KAKAK ER!!!!.....INSYALLAH !!!!

Sabtu, 29 Januari 2011

KENANGAN KETIKA MENJADI IMAN TERAWIH...


KENANGAN  semasa di masjid mukim kok lanas.....mse nie ketika di bulan puasa..fuhhh..aku terpksa berpcah dgn kwn2 aku sbb nyo kna jd tok iman terwih..hmmm pape2 pon trima jea la kan..di msjd kok lans uzair(uzir) yg mnjdi tok iman....aku plk kna jd tok iman terawih di  masjid kubng kerian....dan hafiz(piez) plk mnjdi bilal....dan da seorng ag yg mnjd tok iman di msjd cabng empat.nma dye zulkifli(zul).gmbr dye xde dalam nie....hehehehe...jgn risau tuan nye juga hensem...ehem2..hehehehe...kkk....tahun nie meeeeemang murah rezeki..sbb nya tok imam mukim kok lanas mbuat seponsa kpd semua budak kolej..jd kami semua xprlu lah kluarkan duit smsa bulan poso....hmm mknn semua nyo sdp2 blko....xdop pon xsdp......nk buat guano ...tiap2 kali nk buko poso gk ...msti nsi ayam.....or nsi daging..klu minuman ..ehem2...teka pe..hehehhehe..x lain xbukan....air tea yg disukai oleh orng ramai  .sbb  nya air tea adlh  minuman yg pling ringkas utk disediakan ....hmm  tp sdp.hehehehe....tp aku hnya 3 hri jea smpat mnikmati mknn di masjid kok lans....hmmm sedih kan kan kan ...hehehhe.xde lah....sbb nya aku kna prgi jd tok imn terwih dkt kubng kerian...hmmm tp mknn kt sna lgi sedp hehehehe.....kt sna k.mah  yg msak..dulu dye catering gk.....stiap kli aku mkn nsi yg dye msak..fuh.......best...yamm yamm sdp xleh nk kto sdp lajok.......hehehehhe.....orng kt cna semua nya sporting,.....hmmm syg nya aku xleh nok tidor kt cna sbb aku terpksa ulang alik dr kok lanas k kubng krian...mse 2 aku tgh mhdpi prksa pertghan thun(stam)..hmmm geram btol.....klu la aku x exam ari  2 aku da blh tnggl dah kt situ dan prgi derat dgn orng2 kmpong....huhuhu...dan mse last exam aku mintak kbnran drpd ckgu dkt kolej...nk tinggal dkt msjd kubng kerian....jd aku xhdr la exam hari 2...huhuhu...xpe2 sbb aku xksh un..bukan exam yg btol2 ag..huhuhu..yg pnting aku dpt mrasai tinggal kt msjd ...iktikaf dlm msjd ckit.. huhuhu...hri 2 aku srnok sgt2 sbb orng kampong bwak aku prgi jln2 round stu bndr lah...ph2 diorng blnja aku bli brng....abg nik ckp....klu awk nk pe..ambik jea...xpyh mlu2..huhuhu...aku bertmbh segan plk....jd aku ambik yg prlu aje........huhuhu....tp bila abg nik tgk aku beli brng ckit...abg nik mcm xpuas hati dye kata 6ti abg tlg beli brng dkt awk....fuh.....mmg byk rr byk dye beli.....tak muat tangn aku nk bibit brng....nk suko pon  ada malu pon ada..yela .orng tgk dkt aku....brng byk dkt tangn ...mcm budak prmpuan plk ....beli brng byk....tangn kiri kanan penuh dgn brng..huhuhu....slps selesai beli brng2....abg nik ajak aku prgi restoran prgi mkn plk.....aku jd serba slh plk....dah la brng dah byk beli...phtu blnja aku mkn dkt restoran plk...huhuhu..aku ckp la...eh kita mkn dkt kedai2 biase jea lah...abg nik ckp..alah skli skla kan mkn dkt restoran.pe slh nya....hmm mknn dye yg order..aku mkn jea.... aku mkn dkt restoran 2 mkn nsi biase jea ...nsi 2 mcm nasi ayam masakkan berempah..fuh..mknn di restoran 2 mmg sedp gler....hahahahha...yam yammm..aduh tersa lapar pulak bila crta blik..huhuhu..kkk....selesai mkn ..abg nik tanya aku nk prgi mna ag ....aku kata dah lah cukup rr hari nie....dah letih..abg nik pon mnympuk ..klu blik rugi rr..pe kata kita prgi kt kb sekejap..abg nk tgk brng..hmm aku ikut jea la....hmm bila smpai dkt kb....dy singgah dkt kb mall....nk thu dye beli pe...dye beli sebuah jam utk aku....dah la .jam 2 aku pling minat sekali... aku dah lama nk beli...tp xde duit..huhuhu...time ksh YA ALLAH..krn engkau murahkan rezeki aku hari nie...hmmm....aku terima jam 2 drpd abg nik dgn hati berasa gembra....aku pon xsngka2 blh pkai jam 2....aku ucpkan time ksh byk2 dkt abg nik krn hadiahkan jam utk aku....blh dkt 10 x aku ucpkan time ksh dkt abg nik.....nk oyak nyo..suko sgt2....hmmm..hari pon dah nk gelap....kami pon blik lah ke masjd kubng krian semula.....pd waktu mlm selesai solat berjemaah wktu isya' dkt msjd...orng kmpung mmnuhi msjd....dan tok iman umum dgn mikropon..kpd semua orng kmpung....mlm besok aku dah nk blik...jd aku xsngka mlm 2 aku dpt plk brng drpd orng2 kmpung sbgai kenangan tp mlm nie..lbh byk ag brng drpd abg nik belikan utk aku fuh xmuat beg doh la aku kata dlm hati...nk buat blik mcm mne la nie......hmmm aku ketawa sorng2 dlm bilik sbb mikir mcm mna nk buat blik brng nie ....besok pg aku naik bas...sebelum balik orng kmpung dtng sorng demi sorng,utk bersalam vida'...(salam perpisahan)..aku turut mnangis bila berckp dgn stgh2 mak cik dan pk cik ....aku turut terhibur dgn kprihatiann orng kmpung terhdp aku...aku ase xmau blik  plk mse 2..tp keadaan memaksa aku suruh blik jugak...hmmm..mse tinggal 3 hari lg nk beraya aidilfitri,.....blh diktakan ramai jgk la yg turut mnghntr aku dkt stesen bas kb....aku naik bas dkt kb dan turun dkt masjid mukim kok lanas....tmpat shbt aku.....sbb aku janji nk kumpul dulu dkt msjd mukim kok lanas....hmmm jd aku tidor dkt msjd mukim kok lanas sehari.....phtu aku ambik lah kesempatan ini utk pukul gmbr dgn shbt2 aku...huhuhu...kenangan ini adlh kenangan yg pling indah sekali dlm hidup aku..hmmm ok lah stakt ini shja dulu....K ASSALAMUALAIKUM!!!!

Isnin, 24 Januari 2011

DISCUSSION DGN SAHABAT MELALUI ELEKTRONIK(HENSET)


hahahahha nk thu aku tgh buat pe 2?????hehehehe klu aku ckp mesti korng xprcya.....aku tgh study melalui tlpn prcya x...????.....mse nie mmg tertekan ....ramai yg tlpn dkt aku tny soaln....sorng tlpn...hakim cmne nie...tlg la bg tip kt aku spya aku lulus....hehehe,,mari sorng ag....hakim mcm mna nk mudah phm dan mudah hafl eak...,sorng ag tny aku.....awk cmne nie....tlg la sy....sy tension gler nie....sy xleh nk bca nie...asyik nk tidor jea mta nie.hmmm tlg ejah soaln sport .hahahhahaha ..mcm2 la blh tgk perangai dan gelagk kwn2 aku ktika hdpi priksa...kelam kabut jd nyo....selok aku nk suko dgn dyorng  nie....hmmm aku kdng2 bila  xfhm aku trus mrujuk dkt ckgu...hmmm aku akan tlpn dkt ckgu trus...itu jea cro mudah kan...btol x?????

Ahad, 23 Januari 2011

SENTIASA BERFIKIRAN POSITIF

Hari ini sebelum kita mengatakan kata-kata yang tidak baik,
Fikirkan tentang seseorang yang tidak dapat berkata-kata sama sekali.

Sebelum kita mengeluh tentang rasa dari makanan,
Fikirkan tentang seseorang yang tidak punya apapun untuk dimakan.

Sebelum anda mengeluh tidak punya apa-apa,
Fikirkan tentang seseorang yang meminta-minta dijalanan.

Sebelum kita mengeluh bahawa kita buruk,
Fikirkan tentang seseorang yang berada pada keadaan yang terburuk di dalam hidupnya.

Sebelum mengeluh tentang suami atau isteri anda,
Fikirkan tentang seseorang yang memohon kepada Tuhan untuk diberikan teman hidup.

Hari ini sebelum kita mengeluh tentang hidup,
Fikirkan tentang seseorang yang meninggal terlalu cepat.

Sebelum kita mengeluh tentang anak-anak kita,
Fikirkan tentang seseorang yang sangat ingin mempunyai anak tetapi dirinya mandul.

Sebelum kita mengeluh tentang rumah yang kotor kerana pembantu tidak mengerjakan tugasnya,
Fikirkan tentang orang-orang yang tinggal dijalanan.

Dan di saat kita letih dan mengeluh tentang pekerjaan,
Fikirkan tentang pengangguran, orang-orang cacat yang berharap mereka mempunyai pekerjaan seperti kita.

Sebelum kita menunjukkan jari dan menyalahkan orang lain,
Ingatlah bahawa tidak ada seorangpun yang tidak berdosa.

Dan ketika kita sedang bersedih dan hidup dalam kesusahan,
Tersenyum dan berterima kasihlah kepada Tuhan bahawa kita masih hidup !

MEMILIH ISTERI YG BAIK



"Dan, kahwinkanlah orang-orang yang sendirian di antara kamu, dan orang-orang yang berkahwin) dari hamba-hambanya sahayamu yang lelaki dan hamba-hambanya sahayamu yang perempuan. Jika mereka miskin Allah (SWT) akan memampukan mereka dengan kurnia-Nya. Dan, Allah (SWT) Maha Luas (pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui." (An-Nur : 32 )

Ciri – ciri isteri solehah yang telah ditetapkan dalam sunnah Rasulullah saw:
  1. Wanita solehah, seperti hadis Rasulullah saw bahawa dunia ini seluruhnya adalah kesenangan. Tetapi sebaik-baik kesenangan di dunia adalah isteri yang solehah.
  2. Membantu suami ke jalan kebaikan, Rasulullah saw bersabda "Hendaklahnya kalian memiliki hati yang selalu bersyukur, lidah yang selalu berzikir, dan isteri mukminah yang menolongnya melakukan urusan akhirat."
  3. Wanita penyayang dan berketurunan, Rasulullah saw bersabda "Nikahilah wanita yang penyayang dan berketurunan atau boleh melahirkan zuriat, sebab aku akan membanggakan kalian di hadapan para nabi kelak di hari kiamat".

Rasulullah saw menjelaskan jika wanita solehah adalah satu perkara yang membawa kebaikan dalam hidup seorang lelaki, maka wanita yang buruk (jahat) adalah salah satu dari empat perkara yang mendatangkan penderitaan, seperti yang disebutkan dalam hadith sahih yang bermaksud :

"Di antara yang mendatangkan kebahagian itu ialah perempuan solehah yang jika kamu melihatnya maka akan membuatmu terhairan-hairan, dan jika kamu meninggalkannya berpergian maka dia akan menjamin keamanannya pada dirinya dan hartamu. Dan di antara yang mendatangkan penderitaan ialah wanita yang jika kamu melihatnya akan bersikap buruk padamu dan melontarkan kata-kata yang kasar kepadamu, dan jika kamu meninggalkannya berpergian maka kamu tidak akan merasa aman pada dirinya dan hartamu."

Berusaha Memperbaiki Isteri

Apabila isteri itu seorang yang solelah, maka itu merupakan kenikmatan dan anugerah Allah SWT. Tetapi, jika ia tidak solehah atau tidak baik, maka merupakan kewajipan pemimpin rumah tangga untuk berusaha memperbaikinya. Perkara ini boleh terjadi kerana beberapa sebab, di antaranya jika seorang lelaki mengahwini wanita yang pada dasarnya tidak taat agama, kerana lelaki tersebut pada mulanya tidak member keutamaan pada aspek keagamaan calon isterinya, atau ia menikahinya dengan harapan dapat memperbaikinya kemudian, atau kerana desakan dan paksaan keluarganya. Namun, ia hendaklah terlebih dahulu mengetahui bahawa yang memberi hidayah itu Allah SWT, dan Allahlah yang sebenarnya memperbaiki keadaan. Selain dari mendidik suami hendaklah sentiasa berdoa semoga isteri mereka akan berubah menjadi insan yang lebih baik dan akhir sekali bertawakkal kepada Allah SWT.

Untuk memperbaiki isteri ada beberapa cara:
  1. Memberikan tumpuan untuk memperbaiki cara peribadatannya kepada Allah SWT.
  2. Berusaha memperbaiki aspek keimanannya.
  3. Menganjurkannya melakukan qiyamullail (solat malam).
  4. Menganjurkan supaya rajin membaca Quran.
  5. Menganjurnya untuk menghafal zikir-zikir dan doa-doa serta mengingatkannya agar melakukannya pada waktu-waktu dan kesempatan-kesempatan yang di anjurkan.
  6. Mendidiknya agar rajin bersedekah.
  7. Menyuruhnya agar membaca buku-buku keislaman yang bermanfaat.
  8. Menyuruhnya agar mendengar kaset-kaset keIslaman yang berfaedah, baik yang berkenaan dengan ilmu pengetahuan mahupun pembinaan keimanan, serta terus berusaha untuk menyediakan kaset-kaset tersebut.
  9. Memilih sahabat-sahabat dari kalangan wanita-wanita yang beragama, dan mengikat tali persaudaraan bersama mereka, sebagai teman berbincang dalam kebaikan dan saling kunjung-mengunjungi dengan tujuan-tujuan yang bermanfaat.
  10. Mencegahnya dari melakukan kejahatan dan menutup pintu-pintunya dengan cara menjauhkannya dari bergaul dengan teman-teman yang buruk perangainya dan menjauhi tempat-tempat kejahatan.

Suasana Rumah Tangga Yang Diberkati

Rumah sebagai tempat mengingat Allah SWT

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud "Perumpamaan rumah yang dijadikan tempat mengingat Allah SWT dan rumah yang tidak dijadikan tempat mengingat Allah SWT adalah bagaikan perbezaan antara orang yang hidup dan orang yang telah meninggal."

Apabila rumah dijadikan tempat mengingat Allah SWT, maka malaikat akan masuk ke dalamnya dengan membawa rahmat dan berkat. Mengingat Allah SWT dengan banyak membaca Al- Quran, solat, zikir dan mengkaji ilmu agama dan membaca beraneka ragam ilmu. Selain itu rumah tersebut juga harus jauh dari kemaksiatan dan kemungkaran dengan dipenuhi

dengan gambar-gambar khurafat, patung-patung, lagu-lagu yang mengkhayalkan dan minuman keras. Rumah sebagai kiblat, tempat sujud dan ibadah kepada Allah SWT.

Pendidikan keimanan terhadap ahli keluarga
  1. Menyuruh isteri solat malam.
  2. Menyuruh isteri bersedekah. Jika ketua rumah tangga ingin menunjukkan teladan yang baik bagi anggota keluarganya maka hendaklah ia berpuasa pada ayyamul baidh "Hari-hari purnama" (tanggal 13, 14, 15), puasa Isnin-Khamis, puasa Hari Tasu'a (tanggal 9 Muharram), puasa Hari Asyura' (tanggal 10 muharram), puasa hari Arafah (9 Zulhijjah) dan banyak berpuasa pada bulan Muharram dan bulan Syawal, sehingga keteladanan ini akan menjadi pendorong bagi ahli keluarga.



Amalan sunnah dalam rumahtangga
  1. Bacaan ketika masuk rumah, masuk ke rumah dengan menyebut nama Allah SWT.
  2. Doa ketika keluar rumah, keluar rumah dengan menyebut nama Allah SWT dan membaca doa.
  3. Bersiwak, Rasulullah SAW apabila ingin masuk ke dalam rumah baginda akan memakai siwak iaitu membersihkan gigi dengan kayu siwak.
  4. Sentiasa mengamalkan doa-doa & amalan Rasulullah saw dalam apa jua aktiviti kehidupan sehari-hari. Mengusir syaitan dari dalam rumah Rasulullah SAW bersabda: "Janganlah menjadikan rumah kalian laksana kuburan. Sesungguhnya syaitan itu akan pergi dari rumah yang dibacakan surah Al-Baqarah di dalamnya."
Dalam riwayat yang lain Rasulullah SAW menerangkan, "Bacalah surah Al-Baqarah di dalam rumah kalian sebab syaitan tidak akan masuk ke dalam rumah yang dibacakan surah Al-Baqarah di dalamnya."
Mengenai keutamaan dua ayat terakhir dari surah Al-Baqarah itu, serta pengaruhnya kerana membacanya di dalam rumah, baginda menyebutnya :

"Sesungguhnya Allah SWT telah menulis sebuah kitab dua ribu tahun sebelum Ia menciptakan langit dan bumi, dan kitab itu berada di Arasy, dan Allah (SWT) telah menurunkan darinya dua ayat yang Allah SWT jadikan sebagai penutup surah Al-Baqarah. Jika kedua ayat tersebut tidak dibaca di dalam sebuah rumah selama tiga hari maka ia akan didekati oleh syaitan."

Mengutamakan Pendidikan Agama & Mengajarkan Hukum-Hukum Islam
  1. Melakukan solat di rumah.
  2. Bukan orang lain menjadi imam.
  3. Meminta izin, hendaklah orang Islam meminta izin sebelum memasuki mana-mana rumah, dan janganla dia masuk kecuali dengan izin shahibu bait.
  4. Tidak perlu meminta izin masuk ke rumah penginapan (tamu).
  5. Diizinkan makan di rumah para keluarga.
  6. Meminta izin masuk ke bilik istirehat ibu-bapa.
  7. Larangan membuang masa di rumah orang lain tanpa izin mereka.
  8. Menetap di rumah semasa iddah.
  9. Memisahkan tempat tidur bagi isteri yang nusyuz (yang tidak taat padanya) untuk memberi pengajaran supaya isteri tersebut berubah.
  10. Tidak tidur malam sendirian di rumah, diriwayatkan oleh ibn Umar Rasulullah SAW melarang orang bersendirian di dalam rumah kerana bahaya bagi dirinya, larangan ini demi kemaslahatannya.
  11. Tidak tidur di atas loteng yang tidak ada dindingnya, kerana jika orang itu jatuh ke bawahlalu mati maka tidak ada orang yang dapat dipertanggungjawabkan atas kematiannya.
  12. Kucing tidak najis, dan Rasulullah SAW bersabda bahawa: "Kucing tidak najis, dan termasuk binatang yang bolak-balik di hadapan kalian".
Saling Berkomunikasi Dalam Keluarga
  1. Menyediakan masa bersama untuk ahli keluarga, Allah SWT menerangkan di dalam Al- Quran, "sedang urusan mereka (diputuskan) dengan musyawarah antara mereka….."
  2. Menyembunyikan perselisihan keluarga di hadapan anak-anak.
  3. Tidak menerima tetamu yang tidak disukai.
  4. Mengawasi aktiviti-aktiviti keluarga, siapa teman mereka, apa yang dibawa masuk ke dalam rumah, apa yang terdapat di dalam bilik mereka dan ke mana anak-anak pergi dan dengan siapa mereka pergi.

Memberikan Perhatian Kepada Anak-Anak
  1. Hafalan Al-Quran dan kisah-kisah dalam Islam Tidak ada yang lebih baik bagi seorang bapa selain membacakan ayat-ayat Al-Quran kepada anak-anaknya dan menerangkannya secara sederhana, serta memberi hadiah apabila mereka menghafalnya. Anak-anak dapat menghafal surah yang sering dibaca oleh bapanya misalnya, apabila sering diadakan majlis ta'lim dirumah pada setiap jumaat dan pada majlis itu sering dibaca surah Al- Kahfi maka tidak mustahil anak itu dapat menghafal surah tersebut dengan cepat. Sering menceritakan pada anak-anak kisah-kisah nabi, kisah teladan dan pahlawan –pahlawan Islam. Mengajar anak-anak zikir dan doa-doa harian yang dapat diamalkan oleh anak-anak seharian dan yang paling utama sekali bapa harus menunjukkan contoh yang baik supaya dapat diikuti olah anak-anak.
  2. Memperhatikan sahabat anak-anak.
  3. Menyediakan permainan yang bermanfaat.
  4. Memisahkan tempat tidur antara anak lelaki dan anak perempuan.
  5. Akrab dan lemah lembut terhadap anak-anak.
  6. Displin waktu tidur dan makan.
  7. Menilai pekerjaan wanita di luar rumah, dengan memastikan bahawa isteri dan anak-anak mempunyai pekerjaan dan halal di sisi agama.
  8. Menjaga rahsia rumah-tangga.
  9. Tidak menyebarkan rahsia hubungan suami-isteri.
  10. Tidak menyebarkan perselisihan- perselisihan yang terjadi antara suami-isteri.
  11. Tidak membongkar apa saja yang bersifat peribadi, sekiranya dibongkar di hadapan orang lain akan menimbulkan mudharat bagi rumahtangga atau salah seorang ahlinya.

Keperibadian Dalam Rumahtangga
  1. Bersikap lemah lembut terhadap ahli keluarga.
  2. Membantu menyelesaikan pekerjaan rumah.
  3. Bermesra dengan keluarga.
  4. Mencegah akhlak tercela di dalam rumah seperti dusta, ghibah (memperkatakan keburukan orang lain), namimah dan sebagainya.
  5. Menggantungkan cabuk pada tempat yang dapat dilihat oleh anggota keluarga, sebagai amaran bahawa apabila ada diantara anggota keluarga yang melakukan kesalahan berat maka mereka akan dihukum.

Menghindari Kemungkaran Di Dalam Rumah
  1. Berhati-hati, jangan sampai kerabat yang bukan mahram masuk ke dalam rumahnya yang ada wanita di dalamnya pada waktu ketiadaan suaminya.
  2. Memisahkan para lelaki dan wanita ketika melakukan kunjungan keluarga.
  3. Bersikap waspada pada pemandu dan pembantu rumah.
  4. Berhati-hati pada bahaya TV dan video.
  5. Berhati-hati pada bahaya telefon.
  6. Wajib menghilangkan segala bentuk symbol keagamaan orang-orang kafir dan agama batil dari dalam rumah.
  7. Menghilangkan gambar-gambar yang bernyawa.
  8. Laranglah merokok di rumah anda.
  9. Hindari jangan sampai anda suka memelihara anjing di rumah.
  10. Menghindari mengukir atau menghiasi rumah sehingga menyerupai rumah orang kafir.

Memilih Lokasi Dan Suasana Kediaman

Lokasi rumah

Sebaiknya, lokasinya dekat dengan masjid. Dalam hal ini, terdapat berbagai faedah yang amat besar nilainya, dengan mendengar azan, maka akan memudahkan bagi kaum lelaki pergi solat berjemaah, bagi wanita mudah ke majlis ilmu dan bagi kanak-kanak pergi ke kelas Al-Quran. Hendaklah rumah itu tidak berada pada bangunan yang ada kefasikan, atau berada pada kompleks perumahan yang ada padanya orang-orang kafir dan didalamnya terdapat kolam renang yang akan berkumpul lelaki dan perempuan. Kemudian rumah tidak terbuka, kalau pun terjadi demikian maka hendaklah dibuat tabir atau dengan meninggikan tembok.

Suasana di dalam rumah

Suasana di dalam rumah, hendaklah diperhatikan kemungkinan memisahkan antara lelaki dan perempuan dengan memasuki pintu yang berlainan. Jika hal ini tidak ada memadai dengan memasang pemisah dengan kain.

Memilih tetangga dahulu

Memilih tetangga dahulu sebelum memilih rumah Rasulullah Saw telah memberitahu mengenai empat perkara yang dapat mendatangkan kebahagian, lalu baginda menyebut hal itu, dan di antaranya ialah al-jar ash-shalih tetangga yang soleh. Juga baginda memberitahukan empat perkara yang dapat mendatangkan keburukan di antaranya ialah al-jar as-su' tetangga yang jahat.

Menyediakan kemudahan

Menyediakan kemudahan untuk ahli keluarga, kemudahan perabot di rumah dan keselesaan di rumah.

Mengutamakan kesihatan ahli keluarga

Rasulullah SAW apabila salah seorang dari keluarganya mengalami sakit, baginda menghembuskan berbagai bacaan ta'awwudz (meminta perlindungan) kepadanya.

PERSAHABATAN ANTARA KURA2 DENGAN BUAYA











SATU TANGISAN YANG ISTIMEWA






TANGIS INSAF, ZIKIR HIDUPKAN JIWA MATI
DUA belah mata boleh menangis, tetapi hati tetap reda atas ketentuan-Nya. Demikianlah keadaan orang Mukmin yang bersedih. Tawa dan tangis, gembira dan sengsara, nikmat dan ujian semuanya adalah lumrah kehidupan.

Seseorang itu tidak mungkin hanya melalui satu episod dalam kehidupannya, sedih dan menangis untuk selama-lamanya. Semua akan datang dan pergi silih berganti, tiada yang kekal di dunia ini.

Orang beriman berada di atas batas pertengahan, tidak berlebih-lebihan mengungkapkan perasaan yang bergejolak di hati. Inilah yang disebut sebagai jiwa hamba yang zuhud. Apabila mendapat nikmat, tidak terlalu gembira dan jika diserang musibah tidak pula terlalu bersedih. Semua dikembalikan kepada ketentuan Allah semata-mata.

Menangis adalah suatu ungkapan perasaan normal pada diri manusia. Biasanya manusia menangis atas sebab tertentu. Mungkin berduka kerana sudah kembali kepada Allah seseorang yang mereka kasihi. Kerana rindu yang menyeksa kepada orang disayangi.

Begitu juga orang akan menangis apabila menahan sakit, tidak kira sakit kerana dilukai perasaannya ataupun sakit pada zahir tubuh badannya. Orang akan menangis apabila kehilangan harta, diseksa dan dizalimi, diusir atau dihina peribadinya dan dimalukan di khalayak ramai.

Menurut al-Imam Ibnul Qayyim al-Jauziyyah, tangisan boleh diperincikan menjadi 10 jenis mengikut pelbagai maksud dan tujuan. Tangisan kasih sayang, ketakutan, gembira, kegundahan, cinta dan rindu, kesedihan, tidak berdaya, kemunafikan, orang upahan dan tangisan ikut-ikutan.


TANGISAN MENGHIDUPKAN JIWA YANG SUDAH LAMA MATI

Satu tangisan yang istimewa dianugerahkan Allah سبحانا وتعاﱃ kepada hamba-Nya. Tangisan ini tidak bersifat melemahkan semangat, bahkan ia boleh menghidupkan jiwa yang sudah lama mati. Ia tidak mendatangkan rasa putus asa dan kesakitan, bahkan air mata ibarat gelombang membangkitkan rasa optimis, kecekalan dan azam bergelora.

Tangisan itu membawa satu janji untuk hidup lebih bererti dan ia mampu mencelikkan pandangan mata hati meneroka alam lebih jauh lagi. Alam ghaib tidak nampak di mata kasar, hanya hati yang beriman boleh merasai kebenarannya. Tangisan itu dianugerahkan kepada Nabi dan Rasul, syuhada dan orang salih. Mereka berhak mendapat perlindungan Allah pada hari yang tiada perlindungan, selain perlindungan-Nya.


Rasulullah صلیﷲ علیﻪ و سلم bersabda yang bermaksud:

"Dan seseorang yang berzikir mengingati Allah dalam keadaan sendirian, lalu berlinanganlah air matanya kerana takutkan Allah." (Hadis riwayat al-Bukhari)


Tangisan itu mendatangkan kelembutan hati dan membangkitkan rasa takut kepada Allah. Saidatina Aisyah Ummul Mukminin menangis ketika membaca ayat al-Quran dalam sembahyangnya, yang bermaksud:

"Maka Allah memberi kurnia kepada kami dan memelihara kami dari azab neraka." (Surah al-Tur, ayat 27)


Dan menangis pula ketika membaca ayat Allah yang bermaksud:

"Jika Engkau menyeksa mereka sesungguhnya mereka adalah hamba-Mu. Dan jika Engkau mengampuni mereka, sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana." (Surah Al-Maidah, ayat 118)


Saidina Umar al-Khatab berkata:

"Seandainya ada seruan dari langit yang mengatakan: Wahai manusia, sesungguhnya kalian semua masuk syurga, kecuali seorang. Tentulah aku amat takut kalaulah orang itu adalah diriku." Maka beliau pun teresak-esak demi membayangkan kengerian peristiwa itu.


Saidina Ali bin Abi Talib berkata:

"Sesungguhnya aku menyaksikan sahabat Rasulullah صلیﷲ علیﻪ و سلم , tetapi kini aku tidak menemukan lagi orang seperti mereka. Sesungguhnya mereka berpagi-pagi dalam keadaan yang kusut, mata yang bengkak kerana menangis ketika qiyam pada malam hari. Mereka membaca al-Quran sambil berdiri, duduk dan berbaring pada lambung mereka. Mereka berzikir dengan tubuh yang bergoncang bagaikan pohon ditiup angin kuat sedangkan mata mereka basah oleh air mata sehingga membasahi pakaian mereka. Demi Allah, seolah-olah keadaan umat sekarang seperti umat yang semalaman dalam keadaan lalai."


Rasulullah صلیﷲ علیﻪ و سلم bersabda yang bermaksud:

"Aku belum pernah melihat sesuatu yang boleh menyebabkan orang yang tidur terbangun lantas lari daripada satu ancaman seperti ancaman neraka." (Hadis riwayat al-Tirmizi)



MALAM YANG PANJANG – ADA BAHAGIAN UNTUK MELEMBUTKAN HATI

Malam yang panjang itu sebenarnya ada bahagian untuk melembutkan hati, ada ruang mengadu kepada Allah, ada peluang mengetuk pintu maghfirah-Nya, ada kesempatan meminta perlindungan daripada azab neraka. Tetapi manusia yang lalai sudah melepaskan peluang keemasan itu untuk sekadar menikmati mimpi yang sebenarnya tidak dapat memuaskan hati.

Untuk mencapai darjat iman yang tinggi seperti sahabat Rasulullah صلیﷲ علیﻪ و سلم , tentu banyak rintangan yang harus dihadapi. Malas dan leka dengan permainan serta hiburan membuat hati manusia keras, ditambah lagi kurangnya ilmu, penghayatan mengenai jalan mendekatkan diri kepada Allah.

Kesibukan memuaskan nafsu syahwat terlalu mengganggu kekhusyukan hati. Akhirnya kelalaian itu menjadi kebiasaan, bagi yang sudah terbiasa akhirnya bukan menjadi suatu keaiban lagi selepasnya. Semakin lama dirinya semakin tenggelam kealpaan. Bahawa kita perlukan pertolongan Allah kerana hanya Allah yang berkuasa menyelamatkan manusia daripada kejahatan dirinya sendiri.


Allah berfirman menerusi lisan Nabi Yusuf yang bermaksud:

"Sesungguhnya nafsu itu sentiasa menyuruh kepada kejahatan kecuali nafsu yang diberi rahmat oleh Tuhanku." (Surah Yusuf, ayat 53)

Apabila nafsu sentiasa menyuruh berbuat maksiat, lalai dan menunda amal maka keraslah hati dan keringlah mata daripada air mata taubat. Jika berdiri untuk sembahyang (solat), akalnya menjelajah hingga ke seluruh ruang pemikiran yang terpendam dalam memorinya. Barang yang hilang pun boleh diingat di manakah tempat menyimpannya.

Maka terbukti sembahyangnya (solatnya) kosong, hatinya hampa, fikirannya tidak menumpu kepada kebesaran dan keagungan Allah. Bagaimanakah matanya boleh menangis, hatinya boleh takut dan akalnya boleh tunduk di hadapan Maha Pencipta?


Begitu juga ketika membaca ayat al-Quran, ia hanya semata-mata untuk pahala, kerana ilmunya belum sampai kepada penghayatan yang mendalam terhadap isi kandungan al-Quran. Padahal Rasulullah صلیﷲ علیﻪ و سلم bersabda yang bermaksud:

"Sesungguhnya al-Quran itu diturunkan dalam kesedihan. Maka menangislah apabila kamu membacanya. Jika kamu tidak dapat menangis maka buat-buatlah menangis. Dan elokkan suara saat membacanya kerana siapa yang tidak melagukannya dia bukanlah termasuk golongan kami." (Hadis riwayat Ibnu Majah, Abu Ya'la dan al-Baihaqi daripada Saad bin Abi Waqqash)

Rasulullah صلیﷲ علیﻪ و سلم pernah meminta Abdullah bin Mas'ud untuk membacakan al-Quran kepada Baginda. Beliau membaca awal surah al-Nisa hingga ke ayat 41 dan beliau melihat Rasulullah صلیﷲ علیﻪ و سلم menitiskan air mata.


Abdullah bin al-Syakir berkata:
"Aku pernah menemui Rasulullah صلیﷲ علیﻪ و سلم ketika Baginda bersembahyang (solat), sementara dari dalam tubuhnya terdengar suara seperti air yang mendidih kerana tangisan." (Hadis riwayat Abu Daud dan al-Tirmizi)


KESILAPAN APAKAH YANG DILAKUKAN HAMBA ALLAH YANG TIDAK DAPAT MENANGIS INI?

Bagaimana jika air mata tidak juga mahu keluar, puas sudah hati memaksa sedih supaya kekhusyukan boleh singgah, walaupun sekejap. Kesilapan apakah yang dilakukan hamba Allah yang tidak dapat menangis ini?

Pertama, kerana ceteknya ilmu sehingga hati dan akalnya tidak dapat meneroka lebih jauh memikirkan keagungan Allah.

Kedua, kerana dirinya tidak merasai kesusahan ujian dan musibah, segalanya berjalan dengan aman dan lancar dalam kehidupannya sehari-hari.

Ketiga, berlebih-lebihan dalam bergembira, bergurau dan bermain-main.

Keempat, kurang muhasabah dan bertafakur melihat kelemahan dan kekurangan diri.

Dan yang kelima, berlebihan pula membanggakan amal sehingga mematikan rasa takut kepada Allah.

Menangis tidak semestinya menunjukkan seseorang itu lemah bahkan menangis kerana takut kepada Allah boleh melonjakkan semangat seorang hamba untuk mengorbankan segala-galanya yang dimiliki demi Tuhannya.

Bukankah syuhada menumpahkan darahnya kerana meninggikan kalimah Allah, biarlah kita mulakan ia dengan menitiskan air mata kerana Allah, itu saja yang termampu kerana harga setitis air mata itu lebih mahal dari dunia dan segala isinya.

KEKUATAN SEORANG MUKMIN




ketika israel menyerang,,kanak2 palestin ini lari,,,tp mereka berpatah balik dan melawan israel laknatuallah dengan hanya berbekalkan beberapa ketul batu....bayangkan kalau kita berada ditempat mereka, pasti kite akan lari tanpa menoleh kebelakang langsung...
dan ...seorang pemuda bertanya kepada kanak2 di palestin...

pemuda: knapa kamu semua begitu berani dan hanya keberanian itu dilontarkan dgn batu2 kecil y langsung tidak mmbrikn kesan apa2 pan kepada kereta kebal milik musuh?
kanak2: walaupun kami tiada senjata,, tp kami ad 30 juzuk al quran dlm dada kami..itulah kekuatan kami...

masyaallah.....subhanallah....TAKBIR3X!!!!
Para ulama memandang bolehnya melakukan ta'ziyah dengan lafadz (ucapan) apa saja yang bisa menyabarkan orang yg terkena musibah (yg berduka), menghentikan kesedihannya dan membawa mereka kpd sikap ridho terhadap ketentuan (taqdir) Allah Ta'ala selama lafadz tsb tidak bertentangan dgn syari'at.

[Lihat Al-Majmu' 5/278; Al-Adzkar An-Nawawiyah dgn Shohih kitab Al-Adzar
1/403; Al-Mughny 3/487; Ahkam Al-Jana-iz hal.206]

Dan jika dia mengetahui serta mengingat lafadz ta'ziyah yg pernah diucapkan oleh Nabi shalallahu`alayhi wasallam maka itu adalah lebih baik. Dantara lafadz ta'ziyah yg pernah diucapkan oleh Nabi shalallahu`alayhi wasallam adalah :

1. Perkataan Nabi shalallahu`alayhi wasallam ketika putrinya sedang mendekati mautnya :
"Innallaha maa akhadza wa lahu maa a`thaa wa kulla syai-in `indahu bi-ajalin
musammaa"

(Artinya : Sesungguhnya kepunyaan Allah apa yg Dia ambil dan milik-Nya apa yg Dia beri dan segala sesuatu di sisi Allah memiliki waktu yg telah ditetapkan)
[Hadits shohih riwayat Bukhari-Muslim dari shahabat Usamah bin Zaid radhiyallahu`anhuma]

Berkata Al-Imam An-Nawawy dalam kitab Al-Adzkar (lihat kitab shohih Al-Adzkar 1/402) : "Dan hadits ini adalah sebaik-baik lafadz yg bisa digunakan untuk manta'ziyah".

Syaikh Al-Albani berkata : dan shighoh (bentuk lafadz) ta'ziyah ini meskipun riwayatnya datang berhubungan dengan orang yg mendekati maut, akan tetapi melakukan ta'ziyah dengan lafadz tsb terhadap musibah kematian (yg sudah meninggal) lebih pantas berdasarkan apa y ditunjukkan oleh nash hadits (secara zhohir).
[Lihat Ahkamul Jana-iz hal.207]

2. Perkataan Nabi shalallahu`alayhi wasallam ketika menemui Ummu Salamah radhayallahu`anha, setelah meninggalnya Abu Salamah beliau berkata (berdoa) : 

"Allahummaghfir li abiy salamata war fa` darajatahu fiil mahdiyyiina wakhlifhu fii `aqibihi fiil ghaabiriina waghfirlana wa lahu yaa rabbal `aalamiina wafsah lahu fii qabrihi wa nawwir lahu fiihi."
(Artinya : Ya Allah ampunilah Abu Salamah dan angkatlah derajatnya ke dalam golongan orang-orang yg mendapat petunjuk dan jadikanlah pengganti di belakangnya dari kalangan orang-orang yg tinggal dan hidup dan ampunilah kami dan dia Wahai Rabb semesta alam serta lapangkan dan terangilah baginya didalam kuburnya)
[Diriwayatkan oleh Al-Imam Muslim no.920]

3. Perkataan Nabi shalallahu`alayhi wasallam ketika menta'ziyah `Abdullah bin Ja'far atas kematian bapaknya. Beliau mengucapkan sebanyak tiga kali : "Allahummakhluf ja'faran fii ahlihi wa baarik li `abdillahi fii shafqati yamiinihi"
(Artinya : Ya Allah berikanlah bagi Ja'far pada keluarganya dan berkahilah `Abdullah pada pekerjaan tangannya)
Berkata Syaikh Al-Albani : "Hadits ini dikeluarkan oleh Imam Ahmad no.1750 dgn sanad yg shohih berdasarkan syarat Imam Muslim, dan dari jalannya(Muslim) Al-Hakim (3/298) meriwayatkan satu potong/penggalan dari hadits tsb"
[Lihat Ahkamul Jana-iz hal.209]

Selain itu sebagian ulama menyebutkan lafadz-lafadz yg bisa diucapkan ketika menta'ziyah seorang muslim atas kematian seorang muslim yg lainnya, yaitu :

"A`zhomallahu ajrakum wa ahsana `azaa-akum warahimallahu mayyitakum"
(Artinya : Mudah-mudahan Allah memperbesar pahala kalian dan membaguskan
kesabaran kalian dan merahmati mayat kalian.)

Atau untuk bagian terakhir "wa ghafara mayyitakum"(dan mengampuni mayat kalian)
Lihat : Al-Majmu' (5/278), Al-Mughny (3/486), Al-Inshof (2/565)

Dan jika yg dita'ziyah adalah seorang muslim atas mayatnya yg kafir, maka mereka (para ulama) menyebutkan bahwa doanya adalah : "A`zhomallahu ajrakum wa ahsana `azaa-akum"(Mudah-mudahn Allah memperbesar pahala kalian dan membaguskan kesabaran kalian) Tanpa menyebuitkan dia bagi mayat bahkan menahan diri dari doa bagi mayat
sebab doa dan permohonan ampun bagi orang kafir terlarang. Lihat : Al-Mughny
3/487

----------------
disalin dari rubrik Fiqh, majalah Risalah Ilmiah An-Nashihah vol.03
Th.I/1422 H/2001 M

Sabtu, 22 Januari 2011

SUNNAH NABI S.A.W DLM KEHIDUPAN SEHARIAN

Terdapat banyak sunnah Nabi saw dalam menjalani kehidupan 24 jam. Antaranya ialah ketika malam sebelum kita melelapkan mata, ade 10 sunnah yang boleh diamalkan, iaitu;

1) Membaca surah as-Sajdah dan al-Mulk

2) Membaca 2 ayat terakhir surah al-Baqarah (ayat 285 & 286)

3) Solat sunat Witr

4) Membaca surah al-Ikhlas, al-Falaq, dan an-Naas

5) Membaca ayat al-Kursi (Surah al-Baqarah ayat 255)

6) Tasbih 33 kali, Tahmid 33 kali, Takbir 34 kali.

7) Membaca doa tidur

8) Tidur di atas lambung (rusuk) kanan dengan meletakkan tangan kanan di bawah pipi.

9) Membaca surah al-Kaafirun

10) Tidur dalam keadaan berwudhu'.

Diharap pembaca boleh berusaha sendiri untuk mendapatkan maklumat mengenai kelebihan2 setiap amalan, dalil2nya yang sahih dan baik, kaedah2 (kaifiat) yang betul untuk mengamalkannya, sedaya upaya mengamalkannya dengan istiqamah dan menyampaikannya pula dengan sabar dan bijaksana kepada orang lain.

Semoga kite dapat meraih nikmat beramal dan mendapat redha Allah s.w.t.

Khamis, 20 Januari 2011

NASIHAT IMAN SYAFIE

1. Imam al-Syafie pernah bersyair:

Aku mengadukan kepada Waki’ (guru beliau) tentang buruknya hafalan
Maka beliau membimbingku untuk meninggalkan perbuatan maksiat
Dan berkata, ‘Ketahuilah bahwa ilmu adalah cahaya
Dan cahaya Allah tidak diberikan kepada pelaku maksiat’


2.Beliau Berkata :

Barangsiapa ingin agar Allah membukakan hatinya atau meneranginya, maka dia harus meninggalkan pembicaraan yang tidak bermanfaat, meninggalkan dosa-dosa, menghindari perbuatan-perbuatan maksiat dan menyembunyikan amalan yang dikerjakan antara dia dan Allah. Jika dia mengerjakan hal tersebut, maka Allah akan membukakan ilmu baginya yang akan menyibukkan dia dari yang lainnya. Sesungguhnya dalam kematian terdapat perkara yang menyibukkan.”

Dua ungkapan di atas merupakan azimat yang berharga yang mesti ambil perhatian oleh penuntut ilmu agar mendapat manfaat dengan ilmu yang dipelajari.

Antara pengajaran yang boleh diambil daripada nasihat Imam al-Syafie ialah :

1. Menghindari maksiat kerana maksiat merupakan hijab atau penghalang untuk mendapat ilmu. Hati yang dicemari dengan dosa tidak akan dapat menyimpan ilmu yang bermanfaat.

2. Meninggalkan percakapan atau aktiviti-aktiviti yang sia-sia. Sesungguhnya masa itu amat berharga bagi seorang pelajar.

3. Melakukan amalan-alaman sunat secara tersembunyi dan tidak diketahui oleh sesiapapun. Ini antara cara untuk ikhlas dalam beramal soleh.

4. Orang yang mendapat bimbingan Allah sentiasa menghabiskan masanya dengan ilmu dan amalan yang berfaedah untuk dunia atau akhiratnya.

5. Orang yang berilmu juga hendaklah selalu mengingati mati kerana mati itu akan menyibukkan seseorang itu dengan perkara yang bermanfaat untuk kehidupannya selepas mati.

Kesilapan besar pelajar masa kini ialah melibatkan diri dengan perkara sia-sia malah dengan perkara yang diharamkan menyebabkan hati menjadi kotor dan hilang fokus. Ramai pelajar yang akan menghadapi peperiksaan penting masih lagi sempat ‘bercouple’ dan ini adalah satu dosa yang hanya akan mengganggu focus terhadap pelajaran.

Terdapat juga pelajar yang terlalu obsess dengan artis sama ada artis tempatan atau luar Negara dengan memujanya secara melampau. Ini juga adalah dosa kerana perintah Allah ialah menjaga pandangan daripada melihat yang haram. Sebenarnya banyak lagi perkara melalaikan yang menjadi penghalang seseorang pelajar mencapai kecemerlangan.

Hati manusia dijadikan dalam keadaan tidak dapat memberi perhatian kepada dua perkara dalam satu masa. Bila seseorang pelajar terlibat dengan perkara lain dengan sendirinya pelajaran akan terabai. Lebih-lebih lagi bila melakukan perkara haram kerana dosa-dosa merupakan penghalang ilmu sebagaimana nasihat Imam al-Syafie.

Oleh yang demikian para pelajar dinasihatkan agar menghindari perkara-perkara yang boleh menghalang memperolehi kecemerlangan dalam akademik. Semoga Allah sentiasa membimbing kita ke jalan yang diredaiNya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...