PENTING KE ATAU TIDAK MARKAZ LUGHAH??





wahai sahabat2 yang berada di mesir mau pun yang baru datang di bumi mesir(bumi anbiya)...
aku ingin bertanya berapa2 soalan...
perlu ke or tidak Markaz Lughah sebenarnya untuk diri kita??
adakah dengan kita masuk markazz lughah menyebabkan masa kita terbuang??
adakah dengan kita masuk markaz lughah menyebabkan diri kita merasa rugi dan sebagainya??


kadang2 ramai yang aku dengar daripada mulut sahabat2 aku yg mngatakan masuk markaz lughah ini nk buat apa....lagi pon kitakan dah belajar bahasa2 nie msa di bangku sekolah dulu...dan ada juga setengah orang pelajar yang berkata...klu masuk markaz lughah nie rugi la msa aku duduk sini....asal 4 tahun...tp bila msuk markaz lughah bertambah la tahun aku duk sini....aduuhh....


sahabat...kenapa kita perlu takut untuk msuk markaz lughah???knpa kita berfkiran negetif terhadap bnda yg baik???knpa perlu mnyesal klu msuk dlm markaz lughah...ramai yg diantara kita menpersoalkan soalan ini...knpa epp..emm jom sama2 kita fkirkan...


ok disini sy ada mngumpulkan berapa2 msalah dan persoalan yg sentiasa bermain dlm fkiran pelajar2 al azhar...
1)eh..aku datang mesir nie nak msuk kuliah al azhar bukan datang sini nk mari msuk markaz lughah...
2)alamak knpa perlu ada markaz lughah pulak nie...habis mcm mna pulak dgn sijil tinggi agama malaysia ...xda mkna la aku ambik stam dulu
3)malas la aku nk g markaz lughah.ag pon bnda yg sama jea dia ajar...dgn sekolah aku dulu...
4)ahh daripada aku g msuk markaz lughah lebih baik aku tidur dkt umh....lagi best punya...
5)xbest la cmnie...rugi msa jea pergi markaz lughah...cikgu dkt markaz lughah mngajr bnda yg aku dah thu la..boring la...


sahabat..knpa kita perlu berfkiran negetif dan merendah2 kan markaz lughah...adakah dengn kita tidak msuk markaz lughah mbuatkan dri anda merasa pndai dan hebat???adakah dengn kita tidak msuk markaz lughah juga mbuat dri anda merasa ego dgn kebolehan dri anda dan ilmu anda perolehi sblum nie??


ok..persoalan disini adalah penting k atau tidak markaz untuk dri kita???...
Markaz Lughah amat penting dan berguna untuk diri kita yg bergelar pelajar al azhar lebih2 lagi bergelar sbgai seorng mahasiswa,sebab apa aku kata penting Markaz Lughah untuk dri kita,kerana Markaz Lughah or Pusat Pengajian ini bisa mendidik dan mebina dri kita yang lemah kpd seorng yg hebat dan mantap,drpd tidak tahu  langsung jadi tahu serba serbi,daripada tidak mengetahui mksd makna kalimat dan juga mufradad...kpd mngetahui berjuta2 mkna kalimat dan mufradad..ini lah kelbihan masuk Markaz Lughah...


knpa aku berani mngatakan bnda seperti ini???btul k or tidak apa yg aku perkataan sebentar td???
yea...secara sjujurnya aku mngaku,semua kata2 sy di atas adalah btul dan benar,kerana aku sendri mngalami nya sendri...dulu aku tidak pndai,tidak cerdik dan tidak sbijak sperti insan2 yg lain,dan aku mngaku aku sering diejek oleh sahabat2 aku sendri...malah sahabat aku di kuliah juga sering mngejek dri aku..dgn pelbagai2 kutukan dan celaan kpd dri aku,aku xkisah sbb aku thu diri aku mmg xpndai,xcerdik,xsebijak sperti mereka,dan satu jea aku tanam dlm dri aku iaitu untuk belajr bersungguh2 dan mnguasai semua ilmu di bumi anbiya.insya'allah.sehingga lah aku msuk dlm Markaz Lughah ini..mula2 masuk mmg la xfhm kan...sbb aku xleh nk sesuaikan lagi dri aku dlm markaz lughah..tp bila lama kelamaan Alhmdulilah ilmu aku smkin berkembng daripada 1 kpd 2 dan strusnya.shingga lah aku mampu bercakap dan mnjwb kesemua soalan yg ditujukan oleh cikgu,SUBHANALLAH!!! sblum aku nk jd hebat dlm berckp dan sbgainya..aku terpksa melalui byk rintangn dan ujian drpd nya,satu jea aku nk pesan kpd anda yg sudi mnbaca,,xusah lah kita merasa tkut dlm menghadapi sbarang ujian yg dihadir dlm hidup kita,maka katakan lah ujian yg kita sedang tempuhi skrng nie adalah nikmat dan anugerah drpd ALLAH SWT untuk dri kita kerana dengan ALLAH berikan ujian kpd kita,mbuatkan kita selalu mngingti ALLAH,dan juga melahirkan sifat KESABARAN dlm diri kita.dan ketahui lah sahabat2 ..KESABARAN merupakan salah satu daripada khazanah-khazanah yang akan menbawa kita ke syurga ALLAH SWT..emm ..byknya kata2 ejekkan drpd kawan aku dan cikgu juga sering marahkan aku kerena xdapat mnjawab apa yg disoalkan..truknya aku msa 2...mcm2 aku dapat dgr dripada mulut sahabat dan cikgu aku....."bnda yg mudah ko xleh nk jawab..apa la ko nie..mmg ptt pn kena msuk Markaz Lughah nie"..biar la apa orang nk kata kan...aku tetap aku,aku xleh nk tutup mulut mereka..apa yang aku fkirkan skrng mana mcm nk mnguasai dan mningkat ilmu aku ,bila aku imbas kembali ...aku tringt niat aku yg asal...aku dtg sini nk belajar bersungguh2...jdi aku xkisah la..dpt msuk Markaz Lughah dulu k Kuliah Al Azhar dulu k...sama jea..tp bg aku lbh baik masuk Markaz Lughah dulu drpd msuk Kuliah Al Azhar...klu msuk Kuliah Al Azhar tp tidak fhm apa yg diterang oleh cikgu di hadapan apa gunanya...itu bergunanya Markaz Lughah utk dri kita ....dgn msuk Markaz Lughah kita dpt mperkukuhkan ilmu di dada dan mperkembangkan lbh luas.dan aku akui dri aku ada perubahan selepas msuk Markaz Lughah...dulu ilmu aku cetek skrng smakin bertambh dan berkembng dgn lbh meluas,Alhmdulillah,aku bukan nk bngga dri or riak dgn ilmu yg aku ada tp aku ingn berkongsi ilmu dgn sahabat2 semua...


sahabat,Markaz Lughah bukan lah satu yg mebebankan dan myusahkan diri anda selepas mngikutinya,tetapi ia mberikan seribu mkna dan seribu pencapaian yg cemerlang...Markaz Lughah or lebih dikenali dgn Pusat Pengajian Asas Bhasa Arab ini bisa mbuktikan ramai pelajar2 Al Azhar ini berjaya dan dapat mnguasai ilmu dgn lbh baik...xusahlah merasa ragu2 utk masuk Markaz Lughah..kerana Markaz Lughah merupakan pusat yg terbaik utk pelajar2 mahasiswa seperti kita semua...mudah2 an ilmu yg disebarkan oleh cikgu2 dlm Markaz Lughah ini bisa kita kembang dgn lebih baik lagi dan bila kita tamat pngajian di markaz lughah...insyllah...guna dan amalkan la ilmu ini sebaik mungkin,kembngkanlah ia dan sebarkan lah kpd sahabat2 kita disekeliling kita...mudah2 an dgn kita mnyebarkan ilmu ini...dri kita disanjungi oleh ALLAH SWT..insyllah...semoga kita semua mendapat keberkatan dan keredhaan ALLAH SWT smasa dlm belajar..INSYAALLAH BIIZNILLAHI TAALA!!!
semanis bicaraku
semanis bicaraku Nama asal usul ana yg diberi MUHAMMAD LUQMAN AL HAKIM BIN MUSA...ana sekarang menempat di tanah merah kelantan,tarikh lahir ana 18/09/1992,sekolah seawal ana di sekolah keb sri suria 2...dan berpindah pula ke sekolah sri suria 3...dan sekali lagi ana bertukr ke sekolah sru(a)diniah padang siam,dan setelah mnamatkan pngjian di sekolah rendah,ana melanjutkan pelajran ana di sekolah maahad ahmadi tanah merah(matm)dan ana melnjutkan lagi pelajran ana di kolej yayasan islam kelantan(koyik)walaupun natijah menyambung pengajian di UNIVERSITI AL ISLAM MADINAH MUNAWWARAH(UIM) agak lewat sedkit,sy mngmbil kesempatan yg penuh mkna ini untuk sambung pelajrn sy dkt mesir,al azhar kaherah.....ana anak yg kelima drpd 8 orng adik beradik

Post a Comment for "PENTING KE ATAU TIDAK MARKAZ LUGHAH??"