Sabtu, 17 Disember 2011

BILIK KULIAH AKU :)


taddaaaaaaaaaaa....hah ini lah Kuliah Markaz Lughah aku,bilik kuliah ini dipengan oleh UST HASAN,waktu kuliah berlangsung selama 4 jam,bermula pukul 1 - 5 ptg,hehehe...hebatkan UST HASAN,dia boleh mngajar dalam msa 4 jam...klu bilik kuliah-kuliah lain..semua ust ada 2 orang,tapi bilik kuliah aku lain sikit hanya seorang jea ust..tapi UST HASAN orangnya tegas berdisplin dalam mengajar,dia tidak suka time dia mengajar orang belakang tidur ke ,bercakap ke,paling kiri kanan ke,tunduk bawah ke,menulis ke dan sebagainya,satu jea dia pesan,sila berikan perhatian penuh masa dia mengajar dekat depan,dia memang jaga betul-betul lah anak mahasiswa dia,mudah-mudahan kami leh jdi mahasiswa yang berjaya untuk UST HASAN,hehehe


Asalnya aku bukan dari bilik kuliah ini,aku dari bilik kuliah  UST AZIZ DAN USTZAH SAMiHAH,disebabkan aku orang cerdik sikit kot,sebab 2 kena tukar duk bilik kuliah  baru,bilik kuliah yang lebih hebat lagi..hehehehe...6 orang termasuk sekali dengan  aku  kena tukar bilik kuliah UST HASAN..bila masuk bilik kuliah UST HASAN,memang berbeza sangat-sangat dengan bilik UST AZIZ DAN USTAzAH SAMIHAH,seandainya aku masih lagi berada bilik kuliah UST AZIZ DAN USTAZAH SAMIHAH,aku masih lagi diberikan kelonggaran dalam bergurau dan bercakap dengan kawan2 sebelah,tapi bila masuk bilik kuliah UST HASaN, YA ALLAH berbeza la..memang berbeza pon,kesemua 6 orang yang baru masuk dalam bilik kuliah UST HASAN dah kena marah sebab tidak berikan tumpuan masa dia belajar,adoooiii penat la macam ni hari-hari,macam mana la nak faham kalau asyik kena marah jea,kebetulan keesokkan plak kami ada ujian peperiksaan dlm bilik kuliah,ok maka berlangsung la ujian peperiksaan 2,selepas bagi kertas2 soalan semuakan,tidak sampai 2 minit,dia dah punggut kesemua kertas soalan peperiksaan sekali dengan jawapan ,adooii frust rasanya..biasa la style arab kan,kasar sikit,nasib baik la aku sempat jawab setengah...ada sahabat aku ini xsempat langsung nak jawab,sebab asyik termenung soalan jea dari tadi,mungkin tengah fikir jawapan kot,..hehe..dan ada setengah mahasiswa daripada sahabat-sahabat aku juga yang berada dalam bilik UST HASAN,kena rampas kertas soalan peperiksaan ,lepas tu,dia tanda huruf X dekat kertas dia,(kira gagal la 2) menangis sahabat aku ini,bila kertas dia ditanda huruf X,sebabnya dia, tersilap angkat kertas,klu pandang dari arah depan,nampak macam dia nak bagi tiru kpada orang lain,itu la sebabnya UST HASAN datang rampas kertas peperiksaan dia 2, aku cakap la dekat sahabat aku ni,"sabaar2 ,banyak kan bersabar,mungkin ini ujian untuk kita,jangan menangis lagi,mungkin ada hikmah disebaliknya,mungkin ALLAH ingn berikan yang terbaik untuk kamu,dah-dah,aku tak nak tengak ko menangis ag,lap air mata 2"...biarlah masa 2 pun aku juga menangis sekali dengan dia, :)..


Masuk hari ke 3,aku merasa bosan belajar dalam bilik kuliah UST HASAN,tidak faham apa pun yang di ajar selama 3 hari ni,aku mula la rasa serabut,tension untuk belajar,bila masuk waktu masa rehat jea,aku dengan sahabat-sahabat aku 6 orng tadi pun berbincang,nak pindah dekat bilik kuliah asal,tak tahan la dengan bilik kuliah nie,aku rasa tertekan jea,tension tennnsionnn!!!!.huh...


keesokkan pulak,sebelum aku nak pergi ke kuliah,aku menunaikan solat istikorah 2 rakaat dahulu,tiba-tiba,aku jadi berubah hati ...rasa-rasa tak nak tukar bilik kuliah pulak,aku rasa nak try duduk sekali lagi dalam bilik kuliah ini,ehh aku raasa hairan pulak,aku rasa faham teramat2 faham pulak,apa yang diajar oleh UST HASAN,hehe...ajaib kan kan kan...kefahaman aku dr bilik kuliah asal dengan kefahaman bilik kuliah UST HASAN ini,3 kali ganda lagi berbanding dengn bilik kuliah dulu...sungguh  tidak menyangka,ALLAHU AKBAR!!!!


Sekarang aku sudah selesa dengn bilik kuliah UST HASAN,aku sudah mula bangkit dari tidur aku yang sudah lama aku buai dengn mimpi-mimpi indah,dan hampir kesemua soalan UST HASAN tujukan kepada aku,aku boleh jawab,ALHMDULILLAH!!! bilik kuliah yang dulu aku anggap tempat bosan,tempat yang teruk sudah menjadi tempat idaman dalam hati ku dalam menuntut ilmu.MASYA'ALLAH!!


NATIJAHnya wahai sahabat sahabiah,jika kita ingin buat keputusan,jangan tergesa-gesa,fikir dahulu sama ada baik k buruk,jangan fikir untuk kesenangan jea,fikirkan lah bagaimana nak hadapi sesuatu ujian dengan tabah dan sabar,jika ada kemusykilan,tanya orang-orang yang arif,dan sebaik-baik jalan penyelesaian adalah dengan menunaikan solat istikorah 2 rakaat. salam ukhwah fillah untuk sahabat-sahabat aku semua :) salam semanis bicaraku 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...