kesusahan yang aku rasai

Dulu...aku tidak datang daripada keluarga yang kaya..kluarga aku sgt2 susah...dan byk serba kekurangn..tp kluarga aku tidak pernah mngeluh dalam mncari rezeki,sbb kami tahu..rezeki itu da di mana2...dan kami tahu...siapa berusaha gigih dye akan dapat dan kalau dye mlas..dye akan dapat sbaliknya...subhanallah!!!..rezeki tuhan itu luas...jgn la kita hnya ingn mndapat rezeki dgn cara yg mudah..krn ianya akan mnberikan risiko yg sgt besar kpd dri kamu sndri...lakukan lah dgn seikhlas hati kamu...biar lah..dlm mncari rezeki ini susah sdkit pon..agar kita mrasa kepenatan yg kita rasa selama ini..mjdi satu nikmat untuk kita  brusaha smkin gigih ag dan tidak mngenal erti putus asa...aku thu umat skrang tidak kuat dan gagah spertimana umat yg terdahulu...yg kuat brusaha,yg tidak pernah mngeluh atau putus asa dlm mngerjakan sesuatu perkara...tp aku yakin kita boleh lakukan dgn tangan dan tenaga kita sndri kalau kita  mahu...dan aku sgt2 yakin dgn kalam allah katakan dlm al quran,"aku tidak akan bebani sesuatu kaum melainkan kau menbebani kaum kau sndri"..subhanallah!!!!..bila aku mndgr jea ayat ini..aku terus mnjdi kuat dan bersemangat...
Ya Allah,sesungguhnya aku ini sangt lemah ya allah dalam mnghadapi ujian mu ini ya allah...ya allah dlm aku mneruskan perjalanan aku ini..byk nya aku tersungkur drpd aku berdiri dgn tegak....sakitnya bdan ku ini..sakitnya jiwa dan hatiku ini ya allah..dalm meneruskan perjalanan..apa kan daya..aku tetap mneruskan jua perjalanan ini kerna aku tahu di hadapan sana ada sinar cahaya kemenangan untuk diriku....tp ya allah..aku jua mmerlukan pertolongn daripada mu ya allah dalam bngn daripada trus tersungkur..dan aku juga ingn mncri keredhaan mu ya allah...ya allah ya tuhan ku..berikan lah aku kesabaran ya allah dalam mnghdapi cabaran dan ujian mu ya allah...ya allah aku nie hmba yg lemah dan dhaif ya allah..dimana lagi untuk aku berharap selain drpd mu ya allah...

YA ALLAH,di waktu mlm..aku sntiasa memanjatkan doa kpd mu ya allah...di mana waktu ini mata aku di iringi bersama dgn air mata yg bergelinang...dimana hatiku xlagi pada dunia ya allah..hnya kpd mu  ya allah ..aku ingn mngadu apa yg aku rasa dan pendam selama ini di hati kecil aku ini ya allah...sebak dan rasa hiba mula menjalar ke seluruh tubuh bdn ku yg kerdil ini...mnybbkan aku berasa tercekik di tengkak ini untuk meneruskan mnluahkan rasa terpendam kpd mu ya allah...tp aku ttp jua meluahkannya...biar lah air mataku turut bergelinang di pipi yang kecil ini...agar dri ku bisa mnjdi tenang selepas mnluahkan nya..."tiada lah tempat yg sebaiik2 tmpt  untuk mngdu melainkan kpd mu ya allah"..

YA ALLAH,walaupun kluarga aku bukan kluarga yang kaya,tapi kluarga aku kaya dgn NILAI2 MURNI...aku rasa sangt bertuah krn dapat hidup dlm kluarga sperti ini..dan aku sangt bersyukr kpd mu ya allah krn mnbrikan aku kesempatan untuk mnikmati kehidupan seperti insan yg lain....dulu...ketika aku susah dan sedih...umi aku xpernah mninggalkan aku...dye sntiasa terapkan dgn motivasi dan inspirasi kpd aku agar aku mrasa tidak keseorangn dlm mnghadapi mslh....walaupun waktu itu aku sedang mnangis..dye tidak segan dlm mnangis bersama dgn aku...aku thu...aku kena kuat dan aku kena melawan sifat yg suka mngalah dan sifat putus asa...tapi aku lemah ya allah dan aku xberdaya...bgaimana aku harus hadapi nya ...bgaimana aku nk bngkit dri aku ini terus dari berputus asa...pttkah aku............umi aku cepat2 mnutupi mulut aku dgn tngn nya...dan dye trus berkata"hadapi lah dgn sabar sayang,kerana allah sntiasa bersama dgn orang2 brsabar.."..umi aku trus mmeluk dri aku...aku trus mnangis.......

YA ALLAH malu nya aku rasa ya allah..aku banyak melakukan maksiat kpd mu ya allah...mbuat dosa kpd mu ya allah...aku sudah mncuba untuk berhnti daripada mbuat dosa dan mksiat kpd mu ya allah...tp kadng2 itu aku juga terleka dan lalai dgn kedunniaan mu ya allah....ampunkan lah dosa2 aku ini ya allah..aku mngaku ya allah..aku ini insan yg lemah,insan yang dhaif ya allah,insan yg hina ya allah.ampunkan lah dosa2 ku ini ya allah...ya allah kurniakan lah kpd aku kekuatan..agar aku bisa melawan hawa nafsu yg sedang mnggila di dunia zaman skrng ini...ya allah kurniakan lah kpd aku ketabahan dan juga kesabaran,supya aku bisa mnghadapi segala cabaran dan dugaan yang telah engkau berikan kpd aku...aku ingn mnjdi orang yg beriman dan bertaqwa kpd mu ya allah...dan juga mnjdi orang yg bersyukr kpd mu ya allah..

YA ALLAH,penatnya aku ya allah,letihnya aku ya allah...dlm mnghadapi  ujian mu ini ya allah...kurniakan lah kpd aku keikhlasan hati ya allah spya aku bisa mnjalani khidupan ini ..dgn hati yg tenang dan pnuh kesabaran....insyllah biznillahi taala...:)
semanis bicaraku
semanis bicaraku Nama asal usul ana yg diberi MUHAMMAD LUQMAN AL HAKIM BIN MUSA...ana sekarang menempat di tanah merah kelantan,tarikh lahir ana 18/09/1992,sekolah seawal ana di sekolah keb sri suria 2...dan berpindah pula ke sekolah sri suria 3...dan sekali lagi ana bertukr ke sekolah sru(a)diniah padang siam,dan setelah mnamatkan pngjian di sekolah rendah,ana melanjutkan pelajran ana di sekolah maahad ahmadi tanah merah(matm)dan ana melnjutkan lagi pelajran ana di kolej yayasan islam kelantan(koyik)walaupun natijah menyambung pengajian di UNIVERSITI AL ISLAM MADINAH MUNAWWARAH(UIM) agak lewat sedkit,sy mngmbil kesempatan yg penuh mkna ini untuk sambung pelajrn sy dkt mesir,al azhar kaherah.....ana anak yg kelima drpd 8 orng adik beradik

Post a Comment for "kesusahan yang aku rasai"