Khamis, 24 Februari 2011



Ya Allah, jadikanlah kami sebagai orang-orang yang mendapatkan pertolonganMu, memasuki pintu hidayahMu. Jadikanlah kami sebagai orang-orang yang merasakan kenikmatan untuk menerima panggilanMu, selalu terpanggil untuk berzikir kepadaMu. Jadikanlah kami sebagai orang yang sentiasa bersyukur dan mendekatkan diri kepadaMu. Teguhkanlah hati kami dengan al-Quran, terangilah pemahaman kami, hiasilah hari-hari kami dengan kebahagiaan, bimbinglah urusan kami selama kami hidup. Kasihanilah kami jika kami mati, ringankanlah timbangan amal buruk kami tolonglah kami ketika menghadapi hari yang penuh dengan ketakutan nanti. Segala puji hanya bagi Allah dengan nikmatNya sempurnalah seluruh kebaikan.
YA ALLAH..MENITIS AIR MATAKU MMBCA CORETAN BOB LOKMAN INI..MMG BTL,,,HIDAYAH ALLAH AKN SMPAI KPD SIAPA YG DIA KHNDAKI...TRIMA KSH ALLAH.. ♥ ALLAHUAKBAR !!

Isnin, 14 Februari 2011

JANGAN TAKUT KAHWIN AWAL !!

JANGAN TAKUT KAHWIN AWAL !!
Nota : Bagaimana seorang pelajar tahun akhir Universiti yang hampir bunuh diri kerana depresi setelah ditinggalkan kekasih mengubah kehidupannya 180 darjah menjadikannya insan yang paling bahagia di muka bumi ini dengan perkahwinan di usia awal. Berikut adalah coretan terus dari hati dan mata pena beliau tanpa sebarang editing…

  • Saya berusia 21 tahun, dan sudah berkahwin. Masih muda bukan? Suami saya berusia 23 tahun. Juga masih muda. Kami berdua masih belajar. Jadi, Mengapa berkahwin? Kalau ikut kata mak ayah, “Nak bagi bini makan apa? Pasir?”
  • Perjalanan cinta saya tidak mudah. Sebelum berkahwin, saya pernah teruk dikecewakan bekas kekasih. Dia minta masa 3 tahun dari tarikh kami “declare”, untuk bersedia untuk berkahwin. Hampir 3 tahun, saya ditinggalkan untuk perempuan lain. Kecewa? Sudah tentu. Jujur, saya hampir bunuh diri. Saya mengalami depression di maa saya disconnect dengan dunia luar.
  • Tapi selepas itu baru saya sedar kehadiran suami saya yang sudah 4 tahun menunggu peluang. Pada mulanya, saya ingat sekadar “cinta rebound”, tapi selepas 2 bulan berkenalan dan bercintan, suami saya melamar untuk berkahwin. Pada mulanya, saya ingat satu gurauan. Akhirnya si dia berani call ayah saya, dan minta izin untuk berkahwin, kerana takut kehilangan saya lagi.
  • Ayah saya pun dahulu berkahwin ketika belajar, tahun 1 peringkat ijazah. Suami saya pelajar perubatan tahun 3, dan saya Cuma tinggal 2 bulan untuk mengakhiri pengajian. Ayah saya bersetuju, dan memandangkan saya sudah kecewa, takut juga pisang berbuah dua kali. Akhirnya, kami berkahwin. Dengan mahar RM200, sebentuk cincin emas, tiada hantaran, tiada majlis, kami bernikah.
  • Simple bukan? Kenapa perlu pening??? Kalau anda lelaki, anda mesti ingin berikan segala yang terbaik untuk bakal isteri anda. Dan, kalau anda perempuan seperti saya, semestinya inginkan hantaran yang tinggi (lulusan ijazah sekarang, rate hantaran RM10K ke atas). Perlu tidak?
  • Maaf perempuan, kalau terasa. Saya bukan jual diri, saya tidak perlukan hantaran RM10-20K. Saya tidak letak harga untuk nilai diri sendiri dan harga cinta saya. Ini masalah kalau kita kahwin cara Melayu, da bukan cara Islam. Saya perempuan lulusan ijazah, saya ada tulang 4 kerat, dan saya boleh berusaha, kenapa perlu mengharap dengan lelaki? Suami bukan untuk dibebani, tapi untuk Disenangi. Isteri bukan untuk dibeli, tapi untuk dikasihi.
  • Kos kahwin sekarang paling rendah pun RM20K serba satu. Hantaran, majlis, belum baju, pelamin. Tapi cuba fikir, perlu tidak? Baju raya kan masih ada, cantik lagi. Kasut raya pun masih baru. Kenapa perlu buat majlis di hotel, dewan orang ramai kan ada? Kalau rasa sangat mahal untuk katering, boleh upah orang masak, tinggal sediakan bahan dan peralatan. Bersanding tak perlu, buat penat badan duduk macam tunggul depan orang.
  • “Seganlah. Nanti orang kata apa.” .. “Isk, buat malu belajar tinggi-tinggi, tak dapat hantaran”. Hai, ni mentaliti Barat. Bagi yang beragama Islam, ingat rukun nikah. Tanggungjawab selepas kahwin yang penting. Lebih baik duit sewa pelamin jadi duit persiapan untuk anak pertama. Prioritikan penggunaan duit anda. Kos bersalin bukan murah. Kalau di hospital kerajaan, paling kurang perlu ada RM400-500. Tapi di hospital swasta, minimum RM2000. Kos ada anak sangat tinggi sekarang.
  • Pernah cuba lihat harga setin susu bayi di pasar? Harga lampin pakai buang? Dan sekarang, anda masih terfikir pelamin itu penting? Ini tak kira duit nak beli kenderaan, beli rumah. Pening!! Jadi jangan bebankan diri anda dengan majlis perkahwinan yang membazir dan tidak perlu.
  • Saya bahagia sekarang. Boleh keluar dengan suami tanpa rasa takut dan malu, disentuh lelaki bukan mahram. Dan suami saya tidak perlu takut saya diambil lelaki lain seperti dulu. Apa semua yang pasangan bercinta lakukan, kini kami lakukan dengan halal. Dan kami boleh lakukan lebih dari itu, dengan halal. Tidak perlu risau. Kami aman dan bahagia. Saya dan suami masih bercinta. Masih belajar mengenal sesama sendiri. Dan percayalah, tak guna bercinta lama-lama.
  • Seganlah keluar dengan pasangan yang tidak halal untuk anda. Saya dan suami, masih seperti pasangan yang baru bercinta. Saya mampu tanggung hidup sendiri, kerja dan cari duit sendiri. Buat apa menyusahkan suami? Dan suami berusaha belajar bersungguh-sungguh (bagi pelajar perubatan, anda faham maksud saya),untuk mendapat keputusan yang cemerlang. Saya tahu ego lelaki tercabar, tetapi saya jujur cintakan suami saya. Saya tak ingin jadi beban, cukup asal dia berasa senang dengan saya.
  • Tidak perlu nafkah yang besar, semampu yang ada saya terima. Bakal-bakal isteri sekalian, bersyukurlah dengan suami anda. Dan bakal-bakal suami sekalian, hargai isteri kamu. Terima kekurangan dan kelemahan pasangan anda. Persamaan membina keserasian, perbezaan itu melengkapkan.
Rezeki Tuhan ada di mana-mana. Jangan putus asa. Berkahwinlah! Semoga anda semua merasa tenang dan bahagia.

 Sadat Tahfiz:
  • ‎Pernikahan menyelamatkan masyarakat daripada penyakit sosial dan akhlak. Ini adalah kerana kecenderungan kepada jantina yang berlawanan hanya dapat dikenyangkan dengan pernikahan yang syari’e dan perhubungan yang halal. Ini dapat dilihat apabila Rasulullah menyeru kepada pemuda dengan sabdanya : Wahai pemuda, sekiranya kamu mampu untuk bernikah, maka bernikah lah kerana ia mampu menjaga pandangan dan memelihara kemaluan”
  • Perkahwinan memberi pertanggungjawaban kepada lelaki dan perempuan untuk membina generasi baru yang bertaqwa. Ia tidak dapat dilakukan sekiranya pasangan itu hanya bertaraf kekasih. Lihatlah realiti sekarang, berapa ramai perempuan ditipu oleh lelaki setelah segala kehormatannya telah dirobek. Akhirnya perempuanlah yang membesarkan anak dan lelaki hanya berlepas tangan. Berlainan dengan perkahwinan yang meletakkan suami dan isteri untuk memainkan peranan-peranan masing-masing dalam membentuk dan mendidik anak-anak.
  • Pernikahan akan menjadikan setiap orang mempunyai pusat kasih sayang dan kecintaan iaitu pasangannya. Ini dinyatakan oleh Allah s.w.t dalam surah ar-Rum ayat 21.
________________________________________________________________

Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Tidakkah kamu tahu bahawa jika sesorang yang tidak bernikah mendatangi seorang wanita maka dia akan mendapat dosa? Maka sesiapa yang mendatangi perempuan sesudah bernikah sudah tentu mendapat pahala”.
Ini menunjukkan bahawa pernikahan adalah sesuatu perkara yang mulia dan mendapat tempat yang tinggi di sisi syariat Islam.
________________________________________________________________

Tidaklah Allah swt menurunkan suatu penyakit, melainkan IA juga menurunkan penawarnya, atau pencegahnya. Dan tidaklah Allah swt menurunkan suatu ujian, melainkan IA juga menurunkan jalan keluarnya. Dan Allah hanya menurunkan dua buah jalan keluar dalam perjuangan melawan hawa nafsu ini, yang pertama adalah menikah. Dan yang kedua adalah puasa, bagi yang belum mampu untuk menikah.“Menikah”, sebuah kata sederhana namun sarat dengan makna dan tanggung jawab. Menikah adalah impian bagi seluruh Bani Adam yang normal. Menikah adalah media penangkal hawa nafsu yang tak pandang bulu. Menikah adalah ikatan sakral yang menjadi anjuran Rasulullah saw dan Allah swt. Menikah adalah penawar bagi racun fitnah. Menikah adalah sepiring nasi lengkap dengan sayur, lauk, dan pencuci mulut bagi syahwat yang lapar. Menikah adalah segelas jus favorit bagi syahwat yang tengah dahaga. Menikah adalah rambu-rambu bagi syahwat yang melanglang buana.
______________________________________________________

JENAZAH BERUBAH MENJADI BABI HUTAN

JENAZAH BERUBAH MENJADI BABI HUTAN
Seorang anak mendatangi Rasulullah sambil menangis. Peristiwa itu sangat mengharukan Rasulullah S.A.W yang sedang duduk bersama-sama sahabat yang lain.
"Mengapa engkau menangis wahai anakku?" tanya Rasulullah. "Ayahku telah meninggal tetapi tiada seorang pun yang datang melawat. Aku tidak mempunyai kain kafan, siapa yang akan memakamkan ayahku dan siapa pula yang akan memandikannya?" Tanya anak itu.
Segeralah Rasulullah memerintahkan Abu Bakar dan Umar untuk menjenguk jenazah itu. Betapa terperanjatnya Abu Bakar dan Umar, mayat itu berubah menjadi seekor babi hutan. Kedua sahabat itu lalu segera kembali melapor kepada Rasulullah S.A.W.

Maka datanglah sendiri Rasulullah S.A.W ke rumah anak itu. Didoakan kepada Allah sehingga babi hutan itu kembali berubah menjadi jenazah manusia. Kemudian Nabi menyembahyangkannya dan meminta sahabat untuk memakamkannya. Betapa hairannya para sahabat, ketika jenazah itu akan dimakamkan berubah kembali menjadi babi hutan.
Melihat kejadian itu, Rasulullah menanyakan anak itu apa yang dikerjakan oleh ayahnya selama hidupnya.
"Ayahku tidak pernah mengerjakan solat selama hidupnya," jawab anak itu. Kemudian Rasulullah bersabda kepada para sahabatnya, "Para sahabat, lihatlah sendiri. Begitulah akibatnya bila orang meninggalkan solat selama hidupnya. Ia akan menjadi babi hutan di hari kiamat."

10 JENIS SOLAT YANG TIDAK DITERIMA OLEH ALLAH S.W.T



10 JENIS SOLAT YANG TIDAK DITERIMA OLEH ALLAH S.W.T
Rasulullah S.A.W. telah bersabda yang bermaksud : "Sesiapa yang memelihara solat, maka solat itu sebagai cahaya baginya, petunjuk dan jalan selamat dan barangsiapa yang tidak memelihara solat, maka sesungguhnya solat itu tidak menjadi cahaya, dan tidak juga menjadi petunjuk dan jalan selamat baginya." (Tabyinul Mahaarim)
Rasulullah S.A.W telah bersabda bahawa : "10 orang solatnya tidak diterima oleh Allah S.W.T, antaranya :

1. Orang lelaki yang solat sendirian tanpa membaca sesuatu.
2. Orang lelaki yang mengerjakan solat tetapi tidak mengeluarkan zakat.
3. Orang lelaki yang menjadi imam, padahal orang yang menjadi makmum membencinya.
4. Orang lelaki yang melarikan diri.
5. Orang lelaki yang minum arak tanpa mahu meninggalkannya (Taubat).
6. Orang perempuan yang suaminya marah kepadanya.
7. Orang perempuan yang mengerjakan solat tanpa memakai tudung.
8. Imam atau pemimpin yang sombong dan zalim menganiaya.

9. Orang-orang yang suka makan riba'.
10. Orang yang solatnya tidak dapat menahannya dari melakukan perbuatan yang keji dan mungkar."

Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud : "Barang siapa yang solatnya itu tidak dapat menahannya dari melakukan perbuatan keji dan mungkar, maka sesungguhnya solatnya itu hanya menambahkan kemurkaan Allah S.W.T dan jauh dari Allah." 
Hassan r.a berkata : "Kalau solat kamu itu tidak dapat menahan kamu dari melakukan perbuatan mungkar dan keji, maka sesungguhnya kamu dianggap orang yang tidak mengerjakan solat. Dan pada hari kiamat nanti solatmu itu akan dilemparkan semula ke arah mukamu seperti satu bungkusan kain tebal yang buruk."

SAAT BERJAUHAN DGN KEDUA IBUBAPAKU



Terdetik di hati satu rasa yang amat mencengkam jiwa...Hampir berbulan tidak ku lihat wajah ceria itu....
Ku tinggal jauh demi cita-cita...
Yang ku hadiahkan saban hari hanya doa peneman kerinduaan...
Duhai hati....
Betapa aku merindui insan tersayang...
Yang selama ini membesarkan dan mendidik diri...
Buat ummi dan ayah serta emak tersayang....
Aku amat merinduimu...
Bila saat ramadhan menjengah tiba...
Hati lebih terasa sayu...
Entah mengapa...
Cuma yang pasti kerinduaan amat dirasai...
Walau tiap hari ku dengar suaramu dari jauh....
Tapi hati ini masih rindu....
Ingin benar menciummu....
Ingin benar memelukmu....
Hati terlalu rindu...
Mengalir air mata kerinduan tika tangan ditadah....
Doa kudusku buatmu....
Ya Allah.........aku amat merindui kedua orang tuaku...
Pelbagai cerita inginku kongsi bersama....
ingin ku lihat senyuman mereka....
Duhai betapa aku merindui.........

10 WASIAT HASAN AL-BANNA



10 WASIAT HASAN AL-BANNA
1-Bangunlah segera untuk melakukan shalat apabila mendengar Adzan walau bagaimana pun keadaannya.
2-Baca, telaah, dan dengarkanlah Al-Qur’an atau dzikirlah kepada Allah dan jangan engkau senang menghambur-hamburkan waktumu dalam masalah yang tidak ada manfaatnya.
3-Bersungguh-sungguhlah untuk bisa dan berbicara dalam bahasa Arab dengan fasih.
4-Jangan memperbanyak perdebatan dalam berbagai bidang pembicaraan sebab hal ini semata-mata tidak akan mendatangkan kebaikan.
5-Jangan banyak tertawa sebab hati yang selalu berkomunikasi dengan Allah (dzikir) adalah tenang dan tentram.
6-Jangan bergurau, karena ummat yang berjihad tidak berbuat kecuali dengan bersungguh-sungguh terus menerus.
7-Jangan mengeraskan suara diatas suara yang diperlukan pendengar, karena hal ini akan mengganggu dan menyakiti.
8-Jauhilah dari membicarakan kejelekan orang lain atau melukainya dalam bentuk apapun dan janganlah berbicara kecuali yang baik.
9-Berta’aruflah dengan saudaramu yang kalian temui walaupun dia tidak meminta, sebab prinsip dakwah kita adalah cinta dan ta’awun (kerjasama)
10-Pekerjaan Rumah kita sebenarnya lebih bertumpuk dari pada waktu yang tersedia, maka tolonglah selainmu untuk memanfaatkan waktunya dan apabila kalian mempunyai sesuatu keperluan maka sederhanakanlah dan percepatlah untuk diselesaikan.

~ wahai kekasih ~ (kaulah segalanya)

~ wahai kekasih ~ (kaulah segalanya)

wahai seorang kekasih telah lama kau dirindui
pilu sedih dalam kerinduan menangis pun tak berair mata
namun hati tetap gembira SYAFAATMU menanti di sana
sungguh tabahnya hatiMU menanggung derita yang melanda
biar pun perit,pedih tersiksa kerana UMAT kau tempuhi jua

Wahai RASUL
KAUlah segalanya contoh terbaik umat akhir zaman
akhlakmu tinggi kan kami jejaki sifatmu sempurna pelengkap peribadi

Wahai RASUL
kami merindui sinaran wajahmu mendamaikan jiwa
manis senyumanmu penawar hiba di hati kami KAULAH SEGALANYA

Wahai seorang kekasih telah lama kau dirindui
pilu sedih dalam kerinduan menangis pun tak berair mata
namun hati tetap gembira di AKHIRAT kita kan bersua...

KEBURUKKAN MELETAK GAMBAR DALAM MESIN ELEKTRONIK..

BACA PENTING !!!
Bagaimana agaknya perasaan seorang lelaki seandainya dia tahu bahawa gambarnya sedang diamati dan dilihat orang asing. Mungkin tiada apa-apa kesan kepada individu tersebut. Baginya normal untuk seseorang melihat wajahnya. Malah mungkin timbul rasa bangga dengan ke-macho-an dirinya yang dilihat orang lain. Lagi bertambah suka di hati jika yang melakukannya ialah secret admire.

Tapi bagaimana kalau posisi lelaki tersebut ditukar kepada wanita. Bukan sebarang wanita tetapi seorang muslimah pula. Jika dahulu, foto kita hanya dimiliki oleh diri sendiri sahaja tetapi sekarang dengan kemunculan laman sosial, segalanya menjadi amat mudah. Hanya tekan butang upload dan gambar itu akan terpapar di sesawang internet seluruh dunia.
Jika diperhatikan, banyak kebaikan yang hadir dengan kemajuan teknologi dalam photo sharing yang boleh dimanfaatkan bersama tetapi rasanya, cuba kita singkap keburukan dan kelemahannya pula.

Seandainya kita melayari laman sesawang yang menawarkan khidmat group, pasti akan terlihat pelbagai jenis foto manusia yang tidak pernah sekali pun bersua. Apatah lagi, sekiranya foto itu telah dibedah dengan Photoshop. Kadang kala, gambar yang peli-pelik pun ada. Usah diperkatakan dengan gambar-gambar terlarang. Pernahkah kita membayangkan perasaan orang yang mungkin terlihat foto seorang muslimah (kerana rasanya gambar lelaki tidak menjadi rebutan)? Jika yang baik dan tinggi imannya, akan terus menekan butang close. Tapi yang kurang imannya pula bagaimana?

Ramai rakan-rakan kita yang memiliki Facebook pastinya akan dan ingin berkongsi saat-saat manis mereka. Jika tiada, kenalannya pula akan tag gambar beliau. Timbul rasa musykil bila melihat gambar-gambar ini. Selamatkah? Tidak mengapakah kalau orang tengok? Aku tengah tidak pakai tudung waktu ini, orang lain tangkap gambar. Yang lelaki juga tidak terlepas dosa memperlihatkan auratnya secara global.

Pasti timbul pelbagai syubhah di hati kerana tahu ianya salah tapi ingin juga dibenarkannya. Akhirnya, satu hari, kita lihat gambar kita yang telah di-edit terpampang di laman-laman yang tidak sepatutnya. Ditambah dengan nombor telefon yang diletakkan di profile, hidup kita akan "diserikan" dengan panggilan pelik.

Mungkin kes di atas hanya satu dalam sejuta. Tapi kita perlu sedar, kita ialah satu dalam sejuta itu. Maka, beringat-ingatlah seandainya ingin berkongsi foto secara online. Minta kawan remove seandainya gambar yang di-tag itu menyentuh hak peribadi sebagai seorang muslim mahu pun muslimah. Insyaallah, kita akan lebih tenang dalam dunia siber yang semakin meluas hari ini.

SEBUAH PERINGATAN UNTUK KAUM WANITA!!!

peringatan...huhuu..
AWAS!!!Wanita diperhatikan oleh lelaki semasa.....

1) Mencium kanak-kanak. Perbuatan ini memberi gambaran kepada lelaki bahawa wanita itu memiliki sifat keibuan yang murni dan kasih sayang yang mendalam terhadap kanak-kanak. Malah wanita ini tidak suka penderaan dan penderitaan berlaku kepada kanak- kanak . Wanita sebenarnya sangat romantis dan suka melakukan aksi yang romantis dan hangat terhadap pasangannya...

2) Memeluk bantal. Perbuatan ini menggambarkan wanita tersebut suka apabila ada orang yang menghangatkan perasaannya ,suka ada orang yang menyayanginya dan melindungi dirinya. Tergambar kemanjaan da suka merajuk tetapi mudah dipujuk sekiranya bijak memujuk dan mengambil hati..

3) Menggoyangkan kaki. Pergerakan tubuh juga dapat memberi gambaran sifat seseorang. Wanita yang menggoyangkan kaki menunjukkan dia bersikap periang , cergas, da menggemari hiburan. Tetapi jangan perlekehkan wanita ini kerana dia bersikap tegas apabila berhadapan tentang hak..

4) Mendepakan tangan. Perlakuan ini ada sedikit unsur seks kerana dikatakan wanita tersebut membuka bahagian dadanya yang mempunyai maksud lain menunjukkan dia bersedia untuk didekati seorang lelaki ..

5) Menjilat bibir. Ada kalanya wanita menjilat bibir kerana bibirnya kering dan ingin membasahkannya . Dalam tanggapan lain mengatakan bahawa wanita tersebut ingin menggoda pasangannya..

6) Mengulum ais krim. Kadang kala wanita tidak perasan semasa dia mengulum ias krim di hadapan orang lain dan lelaki mula membuat tanggapan berkaitan dengan aksi seks iaitu oral seks. Elakkan daripada mengulum ais krim di hadapan orang lain bimbang lebih banyak tanggapan tidak baik muncul.

Hurm..ni sekadar perkongsian ilmu dan PERINGATAN buat anda kalian....

MENGENAI SAHABAT

MENGENAI SAHABAT
PERSAHABATAN ADALAH KASIH SAYANG TANPA SAYAP
Dalam menjalin sebuah persahabatan yang murni dan abadi ia memerlukan pengorbanan yang besar. Bila kita berkenalan dengan seseorang dan kita suka padanya maka kita pasti malu menjalin ikatan persahabatan yang kekal lama dengannya. Namun banyak dugaan dan rintangan yang akan mengiringi persahabatan itu sehinggakan ia boleh memusnahtan sebuah erti persahabatan.
Perubahan tanpa kompromi
Selama ini Mohsein ingatkan Rashdan adalah teman jati baginya. Mereka membesar bersama dan menghadiri sekolah yang sama.Mereka melalui saat gembira dan sedih bersama-sama. Mohsein masih ingat lagi bila Rashdan ditinggalkan oleh teman wanitanya. Mohseinlah tempat bagi Rashdan mengadu dan meluahkan perasaan kecewanya. Sebagai teman karib, Mohsein cuba memujuknya agar bertabah hati dan jangan terlalu bersedih.
Persahabatan erat antara Mohsein dan Rashdan amat bermakna bagi mereka berdua. Namun segala-galanya berubah dengan tiba-tiba. Rashdan sudah jarang menghubungi Mohsein lagi. Malah, 'bayangnya' pun sudah jarang kelihatan. Lalu Mohsein cuba mendapatkan jawapan daripadanya tapi Rashdan hanya diam membisu tanpa berkata apa-apa.
Mohsein rasa hairan melihat sikap Rashdan. Apakah kesilapan Mohsein yang menyebabkan Rashdan bersikap dingin terhadapnya? Mohsein bagaikan memerah otaknya mencari punca Rashdan bersikap begitu. Akhirnya, seorang teman Mohsein memberitahunya Rashdan berasa kecewa kerana Mohsein dapat pekerjaan baru. "Rashdan fikir kamu dah berubah sekarang dan tidak sama seperti dulu lagi." kata teman itu. Jelas Rashdan adalah seorang yang tidak dapat sesuaikan diri dengan perubahan yang berlaku.
Dalam kehidupan harian, perubahan adalah sesuatu yang tidak boleh dielakkan. Walaupun kita tidak terfikir ia akan berlaku namun semuanya adalah di luar kawalan kita. Umpamanya dalam kes Mohsein yang rumit ini. Mohsein baru saja memulakan keria di pejabat baru dan kerianya memerlukan dia berkorban masa. Jadual keria Mohsein amat sibuk sehinggakan dia jarang ada masa bersosial.
Mohsein terkejut dengan sikap Rashdan yang tidak faham kedudukannya sekarang. "Dia yang menggalakkan aku memohon bekerja di sini tapi sekarang dia rasa lain pulak. Segala-galanya terjawab selepas tiga bulan aku dapat tahu Rashdan juga ada memohon kerja di tempat yang sama tapi dia gagal," ujar Mohsein.
Perubahan besar dalam kehidupan boleh memberi kesan dan menggugat sebuah persahabatan. Ini termasuk perubahan dalam kerjaya, percintaan dan perpindahan rumah. Kita perlu faham hidup ini tidak statik. Perubahan ialah sebahagian daripada realiti dalam hidup. Persahabatan memerlukan flesikbel dan boleh menerima sesuatu perubahan yang berlaku.
Perubahan besar yang berlaku sering melibatkan emosi. Oleh itu, Mohsein berpendapat dia perlu meluangkan masa agar dapat bersama Rashdan walaupun dia sibuk. "Mungkin aku dapat berjumpa dengan Rashdan di hari minggu." katanya.
Dikecewakan oleh teman Dikecewakan oleh teman Kadang kala kita mahu teman karib berada di sisi kita bila kita menghadapi situasi yang kurang baik seperti dilanda masalah dan sebagainya. Namun, jangan terkejut bila teman itu 'hilang' entah di mana di saat kita perlukan mereka. Yara Idris, 19, menceritakan tentang pengalamannya bersama Fizie tahun lepas. Yara terlatar di hospital kerana diserang penyakit ketumbuhan di dalam perut. Ia hampir meragut nyawa Yara namun doktor berjaya mengeluarkan ketumbuhan itu. "Selama dua minggu aku terlantar di hospital, Fizie tak pernah datang melawatku. Malah, dia tak menjawab panggilan telefonku. Tidak seperti dulu dia sentiasa berada di sisiku bila aku memerlukannya." jelas Yara.
Bila mereka bertemu, Fizie memberi alasan dia tidak suka pergi ke hospital kerana tidak tahan baunya. Yara hanya menggeleng kepala mendengar penjelasan Fizie.
Jika ada teman baik yang mengecewakan kamu kerana sesuatu perkara, kamu tidak perlu memutuskan hubungan dengannya. Mungkin dia ada sebab musabab mengapa bertindak sebegitu. Yara bersetuju Fizie sentiasa berada di sampingnya bila dia memerlukan Fizie. Dan mungkin Fizie benar-benar tidak suka pergi ke hospital. Berbincanglah dengan teman baik dan bersikap terbuka agar persahabatan itu terjalin kerana ada persefahaman baik di antara kamu berdua.
Pengkhianatan dalam persahabatanPengkhianatan dalam persahabatanKhianat dalam persahabatan adalah perbuatan yang amat payah dimaafkan. Fitnah, mengata di belakang dan merampas kekasih adalah beberapa contoh khianat yang sering terjadi di kalangan remaja hari ini.
Ezurin, 17, meluahkan perasaan kasih sayangnya terhadap Cikgu Sharidan kepada teman baiknya, Najwa. "Kami sedang bercakap tentang lelaki dan aku mengakui Cikgu Sharidan adalah seorang jejaka yang menarik. Malah, dia pernah meluahkan perasaannya kepadaku tapi aku cuba mengelaknya. Aku mahu menumpukan perhatian sepenuhnya terhadap pelajaranku dan tidak mahu melibatkan soal cinta dalam hidupku buat masa ini."
Dua hari kemudian, Ezurin terkejut bila semua teman sekelasnya heboh tentang ceritanya dengan Cikgu Rashidan. Dia cuba mendapatkan penjelasan dari Najwa. Sebaliknya, Nalwa mengatakan Ezurin tidak pernah memberitahunya cerita itu adalah rahsia di antara mereka berdua. "Najwa telah memalukan aku di sekolah dan aku tidak puas hati dengan alasannya. Perlukah aku beritahu dia cerita mana yang rahsia atau tidak. Dia kan boleh berfikir...!" ujar Ezurin.
Kepercayaan amat penting sebuah persahabatan. Jika kamu rasa teman kamu cuba mengkhinatimu, berundurlah ke belakang kerana lukanya amat sukar diubati.

KUNCI PERSAHABATAN

KUNCI PERSAHABATAN
  1. Pilih orang yang mempunyai minat yang sama seperti anda supaya anda mempunyai persamaan tetapi jangan mengenepikan orang yang langsung tidak mempunyai persamaan dengan anda. Bersikap terbuka baik untuk anda.
  2. Ingatlah pada satu pedoman penting iaitu berlaku baik terhadap orang lain sebagaimana anda suka diperlakukan. Sekiranya anda menghormati orang lain, orang lain akan menghormati anda juga.
  3. Sedarlah bahawa tiada siapa yang sempurna, setiap orang mempunyai sifat-sifat aneh dan kecacatan, dan menerima kecacatan antara satu sama lain adalah kunci persahabatan yang baik.
  4. Hargai pendapat satu sama lain.
  5. Sedarlah bahawa kawan yang rapat sekalipun tidak dapat bersama 24 jam. Bina minat-minat yang lain dan jangan cemburu apabila kawan anda mempunyai minat-minat yang lain juga.
  6. Komunikasi sangat penting, kawan anda tidak boleh membaca fikiran anda. Sekiranya ada sesuatu yang menjejaskan persahabatan anda, beritahulah.
  7. Jangan biarkan faktor luaran seperti tekanan menjejaskan persahabatan anda. Kawan yang baik akan membenarkan anda melepaskan perasaan kepada mereka, tetapi jangan hanya mempergunakan mereka untuk melepaskan perasaan. Sebagai balasan anda sepatutnya bersedia untuk mendengar luahan perasaan mereka pula.
  8. Belajar daripada satu sama lain.
  9. Jangan mengata di belakang kawan anda.
  10. Pilih kata-kata anda dengan bijaksana kerana anda tidak boleh menariknya kembali.


Batasan Persahabatan
Perjalinan sebuah persahabatan juga ada batasannya tertentu. Kamu perlu tahu di manakah batasan kamu dengan temanmu demi memelihara persahabatan yang sedia terjalin. "Persahabatanku dengan Misha renggang seketika tahun lepas." kata Hanim, 22, dari Kuala Lumpur. "Walaupun sudah bertunang namun Misha masih membuat hubungan sulit dengan jejaka lain. Suatu hari, dia suruh aku berbohong dengan tunangnya, Kamarul bahawa Misha akan bersamaku di hujung minggu. Tapi, sebenarnya dia mahu menghabiskan hari minggu bersama 'kekasih'nya itu." jelas Hanim.
Namun begitu, Hanim tidak dapat menunaikan permintaan Misha kerana dia tidak mahu berbohong. Apatah lagi Kamarul juga adalah teman baiknya. "Misha amat terkejut bila aku enggan menolongnya. Dia ingat aku rasa cemburu melihat hubungannya dengan 'kekasih'nya tapi semua itu adalah tidak benar. Aku tidak mahu berbohong pada sesiapa pun. Persahabatan kami bertambah buruk selepas itu.'' ujar Hanim.
Segala-galanya berubah bila hubungan Misha dengan jejaka tersebut terputus. Persahabatan mereka kembali baik seperti dahulu kala. "Misha tahu aku sentiasa berada di sisinya. Dia juga tahu aku tidak akan berbohong untuknya." ujar Hanim.
Melangkahi batasan persahabatat adalah terlalu berisiko tinggi. Kita perlu saling menghormati antara satu sama lain dan bersikap optimis.
Prinsip bercanggah
Setiap orang ada prinsip dalam hidupnya. Begitu juga dengan persahabatan di mana prinsip memainkan peranan penting. Sering terjadi antara dua teman yang bercanggah prinsip.
Farouk berkata, "Dulu, aku ada seorang teman yang bernama Ifah. Kami dah lama kenal dan selau juga keluar berhibur bersama. Suatu hari, aku terkejut besar melihat sikapnya yang terlalu bongkak. Aku cuba mendapatkan pandangannya terhadap isu `gay’ dan bangsa-bangsa lain. Cara Ifah menjawab terlalu bongkak sehingga menyinggung perasaanku."
"Selepas itu,aku cuba sebaik mungkin tidak membincangkan isu-isu seperti itu dengan Ifah. Namun, persahabatan kami sudah mula pudar. Tidak seperti dulu. Kini, lfah seolah-olah orang asing bagiku. Mungkin ada orang mengatakan aku nie tidak dapat menerima kata-kata Ifah. Sebenarnya, aku ada ramai teman dan aku tidak dapat terima sikap Ifah yang enggan terima pandangan orang lain. Dia ingat pandangannya saja yang betul manakala orang lain salah." sambung Farouk. Sekiranya ada wujud percangghan prinsip ataupun pandangan berbeza dalam persahabatan, kamu perlu meluangkan masa mengkaji di manakah kamu boleh perhaiki keadaan tersebut. Persahabatan kamu akan bertambah kuat jika kamu ada rasa hormat terhadapnya.
Hubungan terlalu erat
Jika mempunyai teman yang terlalu erat hubungan dengamnu memang menyeronokkan. Kamu ada teman yang boleh diharapkan, dipercayai dan dikasihi. Tapi, jika hubungan itu ,sudah sampai ke pringkat yang TERLALU rapat sehinggakan orang lain kata kamu berdua dah macam kembar Siam, kamu perlu lakukan sesuatu!! Mungkin kamu perlu ada identiti tersendiri.
"Erina dan aku adalah teman rapat sejak di sekolah rendah lagi. Selepas SPM, kami mengikuti kursus komputer di kolej yang sama. Malah, kami bekerja di syarikat yang sama setelah tamat kursus." kata Jurina, 23 yang bekeria sebagai penganalisa komputer.
"Teman-teman di pejabat tahu hubungan akrab kami dan mereka selalu kata kami seperti kembar yang payah dipisakkan. Selain itu, mereka juga mengatakan kami beridentiti sama. Pada mulanya memang ada keseronokan tapi kemudian kami mula rasa ada suatu tekanan kerana dicop sebagai Batman dan Robin di pejabat. Kami mula `memberontak'." jelas Jurina. Apa yang dirasakan oleh Jurina dan Erina ialah mereka mahukan kembali identiti mereka sendiri. Jurina sudah jarang menghadiri majlis bersama Erina. Malah, selain di pejabat, mereka sudah bersepakat tidak akan menelefon antara mereka. "Kami perlukan ruang untuk berfikir bukan hanya mahu mengenali diri sendiri. Hasilnya sungguh baik.Teman-teman sepejabat sudah tidak lagi menganggap ' kembar Siam, dan hubungan kami semakin erat berbanding sebelum ini. Sebenarnya, yang penting ialah diri kamu sendiri yang membuat kamu istimewa. ' ujar Jurina.
Cemburu
Jika kamu berdua jatuh cinta pada jejaka yang sama tentulah keadaan akan bertambah buruk. Perasaan cemburu boleh memusnahkan sebuah persahahatan walau seerat mana pun persahabatan itu. Ingat kata pepatah lama yang berbunyi, "Persahabatan adalah kasih sayang tanpa sayap". Pesanannya mudah iaitu jangan membiarkan seorang jejaka/gadis hadir dalam hidupmu tapi memusnahkan persahabatan kamu dengan orang yang paling rapat denganmu, contohnya teman-teman. Sekiranya dia adalah teman yang sesuai untukmu maka dia sudah tergolong di antara mereka.







HADIS

"Barangsiapa belajar satu ilmu yang seharusnya hanya mencari redha Allah semata, tetapi dia tidak belajar melainkan untuk mendapatkan keduniaan, maka dia tidak akan mendapatkan walaupun bau syurga di akhirat nanti." - [Riwayat Abu Daud:3664, Ibn Majah:252, Ahmad II/338]




"Janganlah engkau belajar satu ilmu untuk bermegah-megah di hadapan para ulama, mempermainkan orang bodoh serta untuk menguasai majlis. Maka barangsiapa berbuat demikian maka apilah (nerakalah) berhak baginya." - [Riwayat Ibn Majah:254, Ibn Hibban:90, Hakim I/86]

HAFAL 7 KALIMAH

Barang siapa hafal tujuh kalimat, ia terpandang mulia di sisi Allah dan Malaikat serta diampuni dosa-dosanya walau sebanyak busa laut.

1. Mengucap Bismillah pada tiap-tiap hendak melakukan sesuatu.
2. Mengucap Alhamdulillah pada tiap-tiap selesai melakukan sesuatu.
3. Mengucap Astagfirullah jika lidah terselip perkataan yang tidak patut.
4. Mengucap Insya Allah jika merencanakan berbuat sesuatu di hari esok.
5. Mengucap La haula wala kuwwata illa billah jika menghadapi sesuatu tak disukai dan tak diingini.
6. Mengucap inna lillahi wa inna ilaihi rajiun jika menghadapi dan menerima musibah.
7. Mengucap La ilaha illa Allah Muhammad Rasulullah sepanjang siang dan malam sehingga tak terpisah dari lidahnya dari tafsir hanafi, mudah-mudahan ingat, walau lambat-lambat mudah-mudahan selalu, walau sambil lalu mudah-mudahan jadi bisa, karena sudah biasa.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...